وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

عیدانه؛ زمستان رفتنی است

 

سال نو و بهار طبیعت در پیش است اما براستی شادبودن و شاد نمودن و  تبریک گفتن بسیار دشوار است. کشور عزیز و جامعه مان درگیر مشکلات بسیار است.

 دامن فقر و بیکاری روز بروز گسترده‌تر می‌شود. اختلاف طبقاتی روز بروز شدیدتر می‌گردد. محیط‌زیستمان روز بروز بیشتر تخریب می‌شود، مهمترین سرمایه ارزشمند ملی‌مان یعنی همان نیروی انسانی کارآمد روز بروز بیشتر از دست می‌رود. وقتی می‌شنوی که عده زیادی از هموطنانت ماه‌هاست بیکارند یا اگر هم شغلی دارند ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند، وقتی می‌شنوی کسانی از شرمندگی خانواده دست به خودکشی می‌زنند وقتی می‌بینی پاکترین انسان‌ها صرفا به دلیل عقایدشان یا به دلیل اعتراضشان  به بی‌عدالتی، در حبس و حصر هستند. وقتی می‌بینی و می‌شنوی که اموال مردمت کرور کرور به چپاول می‌رود یا به باد تصمیمات و سیاست‌های غلط و سوء مدیریت سپرده و فنا می‌شود، وقتی مسئول مربوطه به تحصیل‌کنندگان در خارج توصیه می‌کند که به کشور برنگردند که اگر برگردند سرخورده خواهند شد! وقتی می‌بینی و می‌شنوی که بحران‌های اجتماعی روزافزون است، چگونه می‌توان از ته دل شاد بود یا پس از هر شادی و تبریک شنیدن و تبریک گفتنی احساس شرمندگی و گناه نکرد. 

نظام خلقت و طبیعت بر مبنای گردش و تداول استوار است و همه موجودات با این گردش و با این تداول و با این نو شدن و کهنه شدن و دوباره نو شدن و از بهار به تابستان و پائیز و زمستان رفتن و دوباره به بهار برگشتن و روز شدن و شب شدن، هماهنگند و فقط این انسان‌ها و خصوصا اصحاب قدرت هستند که خلاف جهت حرکت می‌کنند، جلوی تداول قدرت و ثروت را می‌گیرندکهنه‌ها را با لباس فریب بجای نو غالب می‌کنند فکر و ایده جدید را بر نمی‌تابند بهار و طراوت و سبزی را به بند می‌کشند و جامعه را در زمستان و ظلمت نگه‌می دارند. 

تنها امید و دلخوشی این است که بدون شک اینان تا همیشه نمی‌توانند چرخه خلقت و طبیعت را متوقف کنند. در مرداب عفن خود خواهند پوسید و چون پوسیدند موج طبیعت بند از بندشان خواهد گسست. 

مهمترین مژده بهار این است؛ زمستان رفتنی است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۷ ، ۱۳:۵۳
سید غلامحسین حسن‌تاش

 

 

فروش خودروهای گازمایع سوز در اسپانیا سه برابر شد

 

 

فروش  خودرو های گازمایع سوز که دارای تائیدیه استاندارد زیست‌محیطی از مراجع مربوطه هستند در ژانویه امسال  نسبت به مدت مشابه در سال 2018 سه برابر شد. دلیل این افزایش الزامات زیست‌محیطی شهرهای بزرگ اسپانیا مانند مادرید و بارسلون در کنار قیمت‌های جذاب این‌گونه خودرورها در مقایسه با سایر خودروهای دارای استاندارد زیست‌محیطی مانند هیبریدی و الکتریکی بود. بر اساس اطلاعات اداره کل حمل و نقل اسپانیا، 2113 خودرو گاز سوز در ژانویه فروش رفته که 1.9 درصد از سهم فروش خودرو را داشته که با سهم 0.2 درصدی فروش خودرو های CNG سوز و سهم 0.7 درصدی خودروهای الکتریکی قابل مقایسه است.

 

 

خودروهای گازمایع سوز عوارض کمتری به شهرداری ها پرداخت می کنند و دسترسی سهل‌تری  به محدوده‌های ترافیکی کنترل شده (طرح ترافیک) و در استفاده از پارکینگ‌ها اولویت دارند در حالی که محدودیت‌ها برای خودروهای با سوخت بنزین و گازوئیل در حال افزایش است.

 

 

سهم خودروهای با سوخت‌های جایگزین (بنزین و گازوئیل) در کل به 9.1 درصد رسیده است.

 

 

صنعت گازمایع هند خواستار محرک‌های جذاب برای گسترش تبدیل خودورها به اتوگاز شده است

 

 

اتحادیه خودروهای گازمایع سوز هندوستان از دولت خواسته هست که مالیات‌های خرید کالا و خدمات (GST) را برای خرید و نصب کیت‌های تبدیل سوخت خوروها به گازمایع را از 28 درصد به 5 درصد کاهش دهند تا مشوقی باری گسترش این مساله باشد. این اتحادیه می گوید این مالیات‌ها مانع گسترش است در صورتی که LPG در مقایسه با بنزین و گازوئیل بسیار تمیز تر و کم آلاینده‌تر است و کاهش این مالیات به سیاست‌های دولت در جهت کاهش آلودگی مناطق شهری کمک می‌کند. گوپتا مدیر این اتحادیه می‌گوید تبدیل سوخت به LPG سهل ترین و سریع‌ترین راه کاهش آلاینده‌ها میباشد. و اشاره می کند که در خیلی از کشورها مانند کره جنوبی و ترکیه اتوگاز سهم بسیار بالائی در سبد سوخت خودرو دارد. (در ترکیه 40درصد)

 

 

یک انگلیسی کمپینی را برای کاهش آلاینده‌های دیزل با استفاده از LPG براه انداخته است

 

 

یک کارآفرین انگلیسی با تاسیس شرکتی بنام "ادونتیج" در ایالات‌متحده امریکا بدنبال تمهید 500 هزار پوند سرمایه برای کاهش سالانه 16 میلیون تن آلاینده اکسید نیتروژن (NOX) در امریکا می‌باشد. این شرکت روشی را ابداع کرده است که مخلوط مشخصی از هوا و گازمایع را به سیستم احتراق کامیون‌ها و تریلی‌های دیزلی تزریق می‌کند که کارائی سوخت این خودروها را افزایش می‌دهد. این تکنولوژی راندمان سوخت این وسائل نقلیه را تا 15 درصد افزایش می‌دهد که موجب کاهش هزینه سوخت به میزان حدود 45 سنت در هر گالن خواهد شد. "دانیل میشل" مالک این شرکت قبلا این تکنولوژی را در اروپا عرضه کرده است و بدنبال موفقیت آن در تلاش فروش آن در امریکا می‌باشد. تجربه اروپا نشان دهنده کاهش قابل توجه انتشار آلاینده‌های NOX و CO2 مربوط به این ماشین‌آلات بوده است. او می‌گوید شرکت او توانسته است مصرف سوخت کامیون ها را تا 17.6 درصد و میزان انتشار آلاینده NOX آنها را تا 83 درصد کاهش دهد. او معتقد است که یک شرکت حمل و نقل با یک ناوگان شامل 500 تریلی که هرکدام آنها حدود 160هزار کیلومتر در سال طی مسافت می‌کنند، حدود 1.6 میلیون دلار در سال از این طریق صرفه‌جوئی خواهد کرد. ضمن این که 20 درصد LPG به همراه سوخت دیزل استفاده می‌شود از دیزل ارزانتر است.

 

 

یک نکته تحلیلی در مورد این سه خبر: سهم دادن به گازمایع در سبد سوخت خودرو در سالهای گذشته می توانست بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به بنزین و واردات بنزین و محیطزیست را حل کند اما توسعه اتوگاز در کشور در دوره قبلی مدیریت وزیر فعلی نفت بدون کمترین مطالعه متوقف شد و قابل بررسی است که از این ناحیه چه صدمات و خساراتی  به کشور وارد شده است

 

 

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۳۹
سید غلامحسین حسن‌تاش

بنابر گزارش سایت اتوگاز؛ صدیق خان شهردار لندن در ماه فوریه گذشته اعلام کرد که برنامه دارد بیش از 24 میلیون پوند در جهت کمک به رانندگان تاکسی‌های مشکی لندن هزینه کند تا آنها بتوانند سوخت تاکسی خود را تغییر دهند. این کمک‌ها از جمله شامل دو برابر کردن تسهیلات بلاعوض موجود برای تغییر سوخت تاکسی‌های یورو 5 به گازمایع می باشد. یعنی کمک‌های 2.5 میلیون پوندی برای این منظور که دسامبر 2018 اعلام شده بود اینک به 5 میلیون پوند افزایش یافته است. 

همچنین برای حمایت بیشتر از سوخت LPG که آلایندگی بسیار کمتری دارد مجوز فعالیت تاکسی‌های گازمایع سوز برای 15 سال صادر خواهد شد درصورتی که حتی برای تاکسی‌های با سوخت یورو6 و الکتریکی مجوز 12 ساله صادر می‌شود. 

بر اساس آزمایشات جدید انجام شده توسط نهادهای مستقل برای شهر لندن، تاکسی‌هائی که سوختشان به LPG تبدیل شده است همه آلاینده‌هایشان کمتر است و خصوصا آلاینده NOX آنها تا میزان  70 درصد کاهش داشته است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که رانندگان این ‌گونه تاکسی ها تا 200 پوند در ماه در هزینه سوختشان صرفه جوئی داشته‌اند . 

صدیق خان گفت کار بر روی تاکسی‌ها برای کاهش آلایندگی آنها از کلیدی‌ترین اقدامات برای ارتقاء کیفیت هوای لندن است.

این خبر مهمی برای هوای لندن و همزمان برای دست‌اندرکاران صنعت اتوگاز می‌باشد. با این بودجه حداقل 1000 مالک تاکسی میتوانند تا سقف 5000 هزار پوند برای تبدیل سوخت خود تقاضای کمک کنند. 

(200 پوند صرفه‌جوئی در هزینه سوخت در طول 10 سال می‌شود 24000 پوند و در طول 15 سال میشود 36000پوند در مقابل حداکثر 5000 پوند هزینه و این غیر از آثار مثبت زیست محیطی برای شهر است. مترجم)

یک نکته تحلیلی: سهم دادن به گازمایع در سبد سوخت خودرو در سالهای گذشته می توانست بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به بنزین و واردات بنزین و محیطزیست را حل کند اما توسعه اتوگاز در کشور در دوره قبلی مدیریت وزیر فعلی نفت بدون کمترین مطالعه متوقف شد و قابل بررسی است که از این ناحیه چه صدمات و خساراتی  به کشور وارد شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۲۵
سید غلامحسین حسن‌تاش

هشت سال ریاست جمهور بوده اما هیچ چیز از بازار نفت نمی‌داند

مصاحبه مفصل محمود احمدی‌‌نژاد با روزنامه شرق مورخ یکشنبه 19 اسفند 97 انصافا خواندنی است. مسائل زیادی را از ساختار درهم ریخته نظام سیاسی و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و اجرائی کشور آشکار می‌کند. نظامی که چندان در آن لوث مسئولیت و عدم هماهنگی میان اختیارات و مسئولیت وجود دارد که هیچ کس پاسخگو نیست و حتی کسی که هشت سال رئیس‌جمهور بوده است می‌تواند از همه اشتباهاتی که در دوره او رخ داده بگریزد و آنها را به دیگران نسبت دهد. اظهارت احمدی‌نژاد آشکار می‌کند که چرا و چگونه هیچ کس پاسخگوی هیچ چیز نیست و حاضر به پاسخگوئی نیست! احمدی‌نژاد حتی حساب وزرا را از دولت جدا می‌کند! وزرا از مجلس رای اعتماد می‌گیرند و دنبال خوش خدمتی به مجلسی‌ها برای کسب رای اعتماد و حفظ پست هستند و تابع مجلسی‌هائی هستند که آنها هم نگاه ملی ندارند بلکه نگاه منطقه‌ای دارند و صرفا بدنبال بدست آوردن دل مردم منطقه خود حتی به قیمت از بین بردن منافع ملی هستند، نمایندگانی که این درک را هم ندارند که به مردم منطقه‌شان بفهمانند که بدون توسعه همه جانبه ملی امکان حل اساسی مسائل و مشکلات یک منطقه خاص هم وجود ندارد و کشور یک پیکره در هم تنیده است. احمدی‌نژاد دخالت‌های دیگر را هم در کار دولت آشکار می‌کند و از گفته‌های احمدی‌نژاد می‌توان فهمید که عملا هیچکس به فکر توسعه کشور نیست و یک فروپاشیدگی حداقل در ارکان نظام اجرائی کشور وجود دارد.

 اما آنچه که به رشته و تخصص نگارنده مربوط می‌شود و برای من بسیار شگفت‌انگیز است این است که یک فردی که در یک کشور نفت‌خیز و در یک اقتصاد وابسته به نفت دو دوره رئیس جمهور بوده و چندماهی  هم وزارت نفت را مستقیما سرپرستی کرده، تقریبا هیچ چیز از ساز و کارهای بازار جهانی نفت نمی‌داند. احمدی‌نژاد در بخشی از مصاحبه خود قیمت‌های بالای جهانی نفت در دوره ریاست‌جمهوری خود را به حساب خود می‌گذارد و می‌گوید "همین امروز دولت را دست من بدهند، در شش ماه قیمت نفت بر می‌گردد به همان قیمت بالای 100 دلار" ، یعنی نه عوامل اساسی بازار یعنی نه عرضه و نه تقاضا و نه وضعیت اقتصاد جهانی و نه وضعیت انرژی جهانی و نه سایر عوامل سیاسی و ژئوپلتیکی هیچکدام بر بازار جهانی نفت تاثیرگذار نیستند و تنها نام احمدی‌نژاد و یا حداکثر سیاست‌خارجی اوست که بر بازار و قیمت جهانی نفت موثر است! آنهم سیاست‌خارجی ای که در بخش‌های دیگر مصاحبه معلوم می‌شود که چندان هم دست او نبوده است. نا آگاهی احمدی‌نژاد از جهان نفت آنجا به اوج می‌رسد که می‌گوید:" امریکا روزی 12 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند" و همانجا ضرب و تقسیم می‌کند که این که امریکا نفت را 50 دلار ارزانتر از زمان او می‌خرد به معنای 220 میلیارد دلار سود است و بعد نتیجه می‌گیرد که دولت فعلی که مسبب پائین آمدن نفت از 100 دلار به متوسط 50 دلار (به گفته ایشان) در سال‌های اخیر است چنین پولی را به جیب امریکا ریخته ولذا دولت امریکا باید خیلی از ماجرا پرت باشد که بخواهد در این شرایط در ایران براندازی کند! جالب این است که مصاحبه کننده محترم هم  گویا در بی‌اطلاعی ازمسائل بازار جهانی نفت دست کمی از ایشان ندارد که بپرسد این آمار واردات 12 میلیون بشکه‌ای امریکا و این تحلیل از نقش منحصر به فرد ایران در بازار جهانی نفت از کجا آمده است.

طبیعی است، وقتی یک رئیس جمهور دو دوره‌ای این قدر از نفت شناخت دارد از خبرنگار چه انتظاری هست.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۵۴
سید غلامحسین حسن‌تاش


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۳:۳۸
سید غلامحسین حسن‌تاش

غلامحسین حسنتاش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اگر بخواهیم صادرکننده بنزین بمانیم باید رشد مصرف داخلی را کنترل کنیم

در 40 سال گذشته متوسط رشد سالانه مصرف بنزین در کشور 5 درصد بوده است. اگر روند گذشته ادامه پیدا کند توان صادرات بنزین که هم اکنون با افتتاح واحد سوم پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس حاصل شده است، 2 سال بیشتر دوام نخواهد داشت.

شفق ضرغامی

خبرنگار
01 اسفند 1397
 کد خبر : 17688

در 40 سال گذشته متوسط رشد سالانه مصرف بنزین در کشور 5 درصد بوده است. اگر  روند گذشته ادامه پیدا کند توان صادرات بنزین که هم اکنون با افتتاح واحد سوم پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس حاصل شده است، 2 سال بیشتر دوام نخواهد داشت.سیدغلامحسین حسنتاش . عضو هیأت‌علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

پایگاه خبری اتاق ایران


غلامحسین حسنتاش در توضیح اهمیت افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج‌فارس گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با پالایشگاه‌های قبلی کشور که فرآورده نفتی تولید می‌کردند، تفاوت دارد؛ خوراک پالایشگاه‌های قبلی ما نفت خام بوده است اما خوراک این پالایشگاه میعانات‌گازی است که تولید جانبی تأسیسات گازی پارس‌جنوبی است.

این کارشناس انرژی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: در متون قدیم نفتی به میعانات‌گازی، «بنزین وحشی» هم می‌گفتند چون از نظر هیدروکربنی به بنزین نزدیک است و اگر در پالایشگاه‌های مبتنی بر نفت‌خام حداکثر 20 تا 25 درصد بنزین تولید می‌شد، در پالایشگاه‌های میعانات گازی که به عبارت دیگر یک نفت‌خام فوق سبک است، 50 تا 60 درصد توان تولید بنزین دارد. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس جمعا به ظرفیت 360 هزار بشکه در روز ظرفیت تصفیه میعانات گازی، شامل سه واحد هر کدام به ظرفیت 120 هزار بشکه در روز است که دو واحد آن تحت عنوان فازهای 1 و 2 قبلا به بهره‌برداری رسیده بود. براساس اطلاعات موجود در 6 ماهه اول سال جاری مصرف بنزین بطور متوسط حدود 88 میلیون لیتر در روز و میزان تولید بنزین نیز با احتساب فازهای 1 و 2 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در همین حدود 88 میلیون لیتر در روز بوده است؛ یعنی با به بهره‌برداری رسیدن واحدهای 1 و 2 این پالایشگاه ما به سطح خودکفائی رسیده بودیم. حال در فاز 3 که افتتاح شد حدود 12 میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد و طبیعتا بخش قابل توجه تولید این فاز می‌تواند صادر شود.

حسنتاش خاطرنشان کرد: در دروه قبلی تحریم‌ها و تا قبل از برجام ما واردکننده بنزین بودیم و از این جهت مشکلات مضاعفی به کشور وارد شد، اما در حال حاضر حداقل از جهت بنزین تحت فشار نخواهیم بود و در این شرایط امکان صادرات هم برای کشور فراهم شده است.

با این حال این کارشناس حوزه انرژی معتقد است اصلاح و کنترل مصرف بنزین نیازمند فکری اساسی است. حسنتاش در همین زمینه می‌گوید: براساس محاسباتی که انجام شده، در 40 سال گذشته متوسط رشد سالانه مصرف بنزین در کشور 5 درصد بوده است و در بخشی از این دوره خصوصا با اضافه شدن CNG بعنوان سوخت خودرو، قدری افت داشته ولی متوسط رشد مصرف بنزین طی 6 سال اخیر نیز همان 5 درصد بوده است؛ بنابراین اگر  روند گذشته ادامه پیدا کند توان صادرات بنزین که هم اکنون با افتتاح واحد سوم پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس حاصل شده است، 2 سال بیشتر دوام نخواهد داشت.

او تاکید کرد: صادرات بنزین حداقل مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت برای سه مساله است؛ برنامه‌ریزی برای توسعه متناسب و بهینه سیستم حمل و نقل کشور اعم از درون‌شهری و برون‌شهری؛ برنامه‌ریزی برای توسعه و بهسازی صنعت خودروی کشور و تبیین سیاست‌های بهینه عرضه انرژی از جمله تعیین سبد بهینه سوخت خودرو.

حسنتاش افزود: برمبنای محاسبات، ظرف 20 سال منتهی به سال 1396 ما در کشور به ارزش بیش از 184 میلیارد دلار بنزین مصرف کرده‌ایم. بدون شک اگر 20 سال پیش آینده‌نگری شده بود و برنامه‌ریزی جامعی وجود داشت با این مبلغ هنگفت بسیاری از تحولات در این سه زمینه قابل تحقق بود. الآن هم اگر حتی با نرخ رشد سالانه 4 درصدی در مصرف، محاسبه کنیم در 20 سال آینده حدود 330 میلیارد دلار بنزین مصرف خواهیم کرد و به عبارتی خواهیم سوزاند.

به گفته او، گرچه مصرف سرانه بنزین ما هنوز از کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است اما شاخص شدت مصرف بنزین ما یعنی میزان بنزین مصرفی به ازای هر 1000 دلار تولید ناخالص ملی، یکی از بدترین‌های جهان است که از استفاده نامناسب ناشی می‌شود. استفاده نامناسب عمدتاً به دلیل مصرف بیش‌ازحد شخصی ناشی از عدم توسعه‌یافتگی مطلوب سیستم حمل‌ونقل عمومی، پائین بودن بازدهی و راندمان اتومبیل‌های ساخت داخل و عوامل دیگر است. اگر بخواهیم صادرکننده بنزین باقی بمانیم باید برای این‌ موارد فکر اساسی کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۵۲
سید غلامحسین حسن‌تاش

 

 

 دلواپسانی که گاهی برجام را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کنند. ممکن است مختصری از مفاد برجام را بدانند اما یا چیزی از ترکمنچای نمی‌دانند یا خیلی بی‌انصاف هستند. در ترکمانچای که تالی عهدنامه گلستان بود، صدها هزار کیلومتر از خاک ایران به روسیه واگذار شد معادل میلیاردها دلار امروز غرامت به روسیه پرداخت شد، اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی‌های تجاری و انحصار عبور و مرور کشتی‌های جنگی به روسیه در دریای خزر واگذار شد و با اعطای حق قضاوت کنسولی به اتباع روسیه، اولین کاپیتولاسیون به ایران تحمیل شد و..... .

 

 

اما به فرض این که برجام مانند ترکمانچای باشد، بی انصافی مضاعف ایشان در این است که اندکی مطالعه تاریخی نمی‌کنند که عهدنامه ترکمانچای از کجا ریشه گرفت. آیا این عهدنامه نتیجه خیانت یا ناتوانی مذاکره‌کنندگان بود؟ یا دیگرانی شرایطی را بوجود آورده بودند که اگر این عهدنامه امضاء نمی‌شد ممکن بود همه کشور از دست برود و حداقل تبریز هم که سقوط کرده بود شاید امروز جزو ایران نبود. در دوره فتحلیشاه قاجار عده‌ای روحانی بی‌اطلاع از اوضاع جهانی، بی‌اطلاع از توان نظامی روسیه، بی‌اطلاع از مطامع انگلیس‌ها و نوع روابط روسیه و انگلستان، بی‌اطلاع از ماهیت قجرها و وضعیت مدیریت قجرها، بی‌اطلاع از وضعیت رابطه مردم با حکومت قجر و  بی‌اطلاع از وضعیت و توان قشون ایران و خلاصه بی‌سواد و بی‌اطلاع از همه چیز، دولت قجر را تشویق و ترغیب به رو در روئی با روسیه کردند و فرصت صلح از موضع برتر با روسیه را از بین بردند و نتیجه آن شکست ایران و تحمیل عهدنامه گلستان بود که در آن عهدنامه نیز بخش‌های عظیمی از خاک ایران و صدها کیلومتر از سواحل دریای خزر از دست ایران رفت اما حتی این شکست هم تجربه نشد و از آن سوادی نیاموختند و اطلاعی کسب نکردند و سیزده سال بعد دوباره فتوای جهاد دادند و به تحریک مردم بی‌سلاح پرداختند و به نصیحت و نظر مطلعینی چون قائم‌مقام فراهانی و وزیر خارجه وقت نیز وقعی ننهادند و در پی شکستی سنگین‌تر معاهده‌ای ننگین‌تر به کشور تحمیل شد.

 

 

 

اگر برجام بد است آن بی‌سوادهائی که با شعارها یا اقدامات پوچ، همه جهان را برعلیه ایران تحریک می‌کردند. آنها که قطعنامه‌های سازمان ملل را کاغذ پاره می‌دانستند و شناختشان از عالم در این حد بود که این قطعنامه‌ها از قطعنامه‌دانی در می‌آید که بزودی پاره‌خواهد شد! آنهائی که پیام استاکس‌نت را  درک نکردند و بسیاری از مسائل دیگر را نفهمیدند و نمی‌فهمند و در شعار و توهمات خود محصورند، برجام را به نظام تحمیل کردند و خداکند از آن درس گرفته باشند و این برجام گلستانی نباشد که درپی آن ترکمانچای باشد. که گاهی برجام را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کنند. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۹۷ ، ۱۴:۴۹
سید غلامحسین حسن‌تاش