وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

تقلیل جرائم نامدار

بیژن خان نامدار در طول دو دوره  سرگروهبانی اش در وزارت نفت خسارات فراوانی را به مملکت و صنعت نفت وارد کرده است که نگارنده  در مقاطع مختلف سیاهه هائی از مهمترین و شاذترین آن ها را نوشته ام و در سال 92 که بسیاری جوگیر کرامات و توانمندی های شیخ حسن روحانی و تیمش بودند و در آن جوگیری یادشان رفته بود که مساله دفع افسد به فاسد است و استثنائی در کار نیست، فضا چنان سنگین بود که  فهرست دیگری از این خسارات را بدون نام منتشر کردم .
حال جالب است که عده ای بسیج شده اند که این همه خسارات را به عدم تلاش ایشان در پالایشگاه سازی تقلیل دهند و در این تقلیل گرائی حتی به کارشکنی های آشکار ایشان در پروژه های نوسازی و بهبود بازدهی پالایشگاه ها در دوره قبلی وزارتشان هم اشاره نمی شود.
انشالله که این تقلیل دادن ها ناشی از عدم شناخت و اشراف به مسائل صنعت نفت است ولی از آنجا که سرگروهبان تخصص عجیبی در خریدن همه منتقدین و حتی پیش خرید منتقدین بالقوه دارد، گاهی انسان شک می کند که خط این نقد تقلیلی را هم خود ایشان و عواملشان داده باشند. نقدی که شاید پاسخکی برای آن داشته باشند ، برای تحت الشعاع قراردادن و پوشاندن نقدهائی که هرگز پاسخی نداشته اند و نداده اند !

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۹ ، ۱۲:۴۶
سید غلامحسین حسن‌تاش

کتاب ارزشمند "برگ هائی از کارنامه دولت جنگ"​ توسط "نشر روزنه"​ منتشر شد

این کتاب تنها گوشهای از تلاش دولتی که در جریان طولانی ترین جنگ تاریخ معاصر جهان کشور را اداره کرد، بازتاب میدهد. دولتی که تحت زعامت نخست وزیری دلسوز، پاکدست و تلاشگر زیر ضربات نظامی دشمن و ضربات اقتصادی تحریمهای ناجوانمردانه، در عین تامین نیازهای جامعه توسعهگرا هم بود. اینجانب نیز افتخار داشتم که در این کتاب در مورد وضعیت صنعت نفت در دوران جنگ تحمیلی چند صفحهای را قلمی کنم و در فرازی از آن نوشتم :

"یکی از درس‌های بزرگ و سرنوشت‌سازی که از این دوران می‌توان گرفت توجه به این مهم است که وقتی در کشوری رابطه دوستانه قوی و مبتنی بر اعتماد میان حاکمیت و دولت از یک سو و مردم از سوی دیگر بر قرار است چنان انرژی و نیروی عظیمی آزاد می‌شود که ناممکن‌ها را ممکن می‌کند. اگر حکومت‌ها و دولت‌ها با اتکاء به تجربه دوران جنگ، اهمیت راهبردی چنین حسن رابطه و اتحادی میان دولت و ملت را درک کنند شاید به دنبال هیچ ابزار دیگری برای ارتقاء قدرت ملی و قدرت بازدارندگی در صحنه بین‌المللی نروند."

"یکی از بهترین دلایل شکست دشمن در مختل کردن صنعت نفت و صادرات نفت ایران و متقابلا پیروزی دولت زمان جنگ در سرپا نگهداشتن صنعت نفت در مقابل حملات نظامی دشمن، این است که حامیان دشمن متجاوز که هر روز سلاح جدیدتر و پیشرفته‌تری را برای حمله به تاسیسات نفتی و نفتکش‌ها در اختیار او قرار می‌دادند نهایتا از توقف صادرات نفت ایران از طریق حملات نظامی مایوس شدند و در سال 1365 سیاست سقوط قیمت جهانی نفت را در پیش گرفتند تا اقتصاد ایران را از این طریق مختل کنند."

خرید نسخی از این کتاب ادای دِینی به آن عزیز در حصر هم خواهد بود

  https://rowzanehnashr.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۹ ، ۱۲:۲۵
سید غلامحسین حسن‌تاش

 

در 7 مهرماه 1360 و در سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هواپیمای هرکولس C-130 نیروی هوائی ارتش که از اهواز عازم تهران بود در نزدیکی تهران سقوط کرد و عده ای از سرنشینان آن از جمله چند فرمانده نظامی فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا در آن جان باختند و البته تعدادی هم زنده ماندند. ماجرای سقوط این هواپیما ودلایل  محتمل سقوط آن روی سایت ویکی پدیا هست و قابل مطالعه است. اما مطلبی که شاید کمتر کسی شنیده باشد  خاطره شخصی  نگارنده از رفت این پرواز از تهران به اهواز است. در آن سال من کارمند مجلس شورای اسلامی و دبیر اداری کمیسیون امور خارجه بودم. همان روز هفتم مهرماه به همراه تنی چند از نمایندگان  و احتمالا چند تن از کارکنان مجلس با همین هواپیما اگر اشتباه نکنم از پایگاه یکم شکاری واقع در مهرآبادجنوبی برای سرکشی به جبهه های جنگ عازم شهر اهواز شدیم شرایط جنگی بود و آسمان کشور خصوصا در جنوب نا امن و پرواز حدود سه ساعت طول کشید چندین بار در آسمان چرخ زد چون وضعیت قرمز اعلام می شد و باید تغییر مسیر می داد. اسامی کسانی که در پرواز بودند را دقیقا بیاد ندارم اما کسی که به وضوح در خاطرم هست شیخ علی اکبر رضوانی نمایده فیروزآباد فارس در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. علی اکبر رضوانی قبل از نمایندگی سوابق و سمتی در دفتر نمایندگی امام در نیروی هوائی و احتمالا در جریان کودتای نوژه داشت ولذا خلبانان نیروی هوائی را می شناخت و او را می شناختند و روی همین سوابق با مرحوم سرلشکر خلبان جواد فکوری هم  که  در زمان شهادت وزیر دفاع بود ولی مدتی قبل از آن فرمانده نیروی هوائی ارتش بود آشکارا خصومت شدیدی داشت بطوری که حتی بعد از سقوط هواپیما اصرار داشت که مرتبا بگوید بقیه شهید شدهاند اما فکوری کشته شده است. بعد از حدود یک ساعت و نیم از پرواز ، رضوانی چند دقیقهای به کاکبیت (کابین خلبان ) رفت و بعد از این که بیرون آمد مضطرب بود و تا آخر پرواز هم ننشست، مرتبا در هواپیما راه میرفت و میگفت این هواپیما یک مشکلی دارد. بالاخره به فرودگاه اهواز رسیدیم و هواپیما بر زمین نشست این هواپیما قرار بود فرماندهانی که ذکر شد را به تهران بیاورد این فرماندهان که ظاهرا برای رفتن به تهران عجله هم داشتند به محض فرود هواپیما به سمت هواپیما حرکت کرده بودند بطوری که ما که پیاده شده بودیم و به سمت ترمینال می رفتیم در محوطه پروازی فرودگاه با ایشان رو در رو شدیم و رضوانی که با فکوری حالت قهر داشت به سمت مرحوم تیمسار فلاحی رفت و به او و مرحوم کلاهدوز و احیانا جهان آرا گفت که این هواپیما مشکل دارد پرسیدند چه مشکلی، گفت نمیدانم ولی یک مسالهای هست و توصیه کرد که با این نروید اما آنها توجه نکردند و گفتند که انشاءالله چیزی نیست و در همان حال که هواپیما موتورهایش روشن بود سوار شدند. ما یکی دو ساعت بعد فکر میکنم در استانداری بودیم که خبر سفوط هواپیما را شنیدیم همان هواپیمائی که با آن به اهواز رفته بودیم. تیمسار فکوری شهید شد اما آن شیخ چندان خوش عاقبت نبود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۹ ، ۱۳:۵۳
سید غلامحسین حسن‌تاش