وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

بررسی اجمالی ردیف های قانون بودجه نشان میدهد که کماکان مانند سنوات گذشته در حالی که بودجه کافی برای تامین معاش مردم وجود ندارد  اعتبارات فراوانی برای تامین معاد مردم در نظر گرفته شده است. این در حالی است که علمای دین همیشه و خصوصا در دوران قبل از انقلاب با نقل حدیث به ما می گفتند که : " من لا معاش له لا معاد له" کسی که معیشتش تامین نیست به عبارتی دین و آخرت هم ندارد و مرحوم شهید مطهری میفرمودند که این یک اصل اساسی در اسلام است و در اصول کافى این حدیث هست که پیغمبر اکرم مى فرمود: « اللهم بارک لنا فى الخبز»(خدایا نان را بر ما مبارک بگردان) « لولا الخبز ما صلینا و ما تصدقنا و لاصمنا »( اگر نان نداشتیم، نمى توانستیم نماز بخوانیم ، نمى توانستیم روزه بگیریم،  نمى توانستیم صدقه بدهیم) و امروز متاسفانه کسانی هستند که قدرت خرید نان خالی را ندارند.

همچنین  خصوصا در قبل از انقلاب زیاد می شنیدیم حدیثی که از رسول اکرم نقل می شد که " کاد الفقر ان یکون کفرا"  نزدیک است که فقر به کفر بی انجامد. حجت‌السلام‌ دکتر محمدرضا یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه مفید  که  استاد اقتصاد است، در گفت‌وگو با شفقنا پیرامون این حدیث می‌گوید: واقعیت این است که معنای فقر در این روایت را چه فقر نفس و چه فقر اقتصادی بدانیم، در هر صورت فقر می‌تواند با گسترش گناه در زندگی به نظام اعتقادی و زندگی عملی افراد ضربه بزند و بی‌اعتقادی و آسیب‌های روانی و اجتماعی را در جامعه تشدید کند.

بنابراین بدون این که به مسائل اساسی تری که ایمان مردم را گرفتار کرده و هدف گرفته است بپردازیم،  با این استدلال ساده می توان فهمید که در شرایطی که فقر در حال گسترش است و روز به روز انسانهای بیشتری در تامین نان شبشان گرفتار میشوند پول معاش مردم را مصروف معاد مردم کردن اقدامی پارادوکسیکال و بی نتیجه است و از عالمان دین و مدعیان معاد مردم انتظار است که این را درک کنند. خصوصا در شرایطی که به واسطه مناسبات اجتماعی و به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی چشم انسان‌ها بیشتر نسبت به اموال دیگران باز است و اطلاعات بیشتری از ارقام بودجه پیدا میکنند، ملاحظه ارقام عظیم ظاهرا معادی که در فضای مجازی می گردد و دست به دست می شود در حالی که انسانها درگیر و لنگ حداقل معاش خود هستند فی نفسه اثر منفی بر ایمانشان خواهد گذاشت.

اما اگر مساله این است که خدای ناکرده مدعیان متولی بودن معاد مردم به  این ارقام و آلاف عادت کرده اند. باید گفت که گرچه بعضی از علما اخیرا کشف کرده اند که همه انبیاء و امامان ما متمول و ثروتمند بوده اند!! اما در دوران قبل از انقلاب مرتبا می شنیدیم که پیامبر عظیم الشان اسلام  فقر خود را فخر و سرافرازی خود می دانستند و این مباینتی با گفته سابق الذکر ایشان در مورد فقر نداشت چون آن مربوط به کل جامعه بود و این مربوط به زمامداران و تخصیص داشت به خود ایشان و متولیان معاد مردم که برای جلب اعتماد جامعه و اثربخشی ارشاد و تبلیغشان به حداقل ها اکتفا می کردند و فقر را به جان می خریدند. و باز یادم هست که در دوران قبل از انقلاب  عبارتی را بسیار زیاد می شنیدیم که سالهاست دیگر کمتر شنیده ام و آن "ذی طلبگی" بود که منظور از آن نهایت ساده زیستی بود و اگر کسی بسیار ساده زیست بود و به حداقل ها قناعت می کرد می گفتند زی یا زیست طلبگی (منظور آخوندی) دارد. یادش به خیر.

بررسی اجمالی ردیف های قانون بودجه نشان میدهد که کماکان مانند سنوات گذشته در حالی که بودجه کافی برای تامین معاش مردم وجود ندارد  اعتبارات فراوانی برای تامین معاد مردم در نظر گرفته شده است. این در حالی است که علمای دین همیشه و خصوصا در دوران قبل از انقلاب با نقل حدیث به ما می گفتند که : " من لا معاش له لا معاد له" کسی که معیشتش تامین نیست به عبارتی دین و آخرت هم ندارد و مرحوم شهید مطهری میفرمودند که این یک اصل اساسی در اسلام است و در اصول کافى این حدیث هست که پیغمبر اکرم مى فرمود: « اللهم بارک لنا فى الخبز»(خدایا نان را بر ما مبارک بگردان) « لولا الخبز ما صلینا و ما تصدقنا و لاصمنا »( اگر نان نداشتیم، نمى توانستیم نماز بخوانیم ، نمى توانستیم روزه بگیریم،  نمى توانستیم صدقه بدهیم) و امروز متاسفانه کسانی هستند که قدرت خرید نان خالی را ندارند.

همچنین  خصوصا در قبل از انقلاب زیاد می شنیدیم حدیثی که از رسول اکرم نقل می شد که " کاد الفقر ان یکون کفرا"  نزدیک است که فقر به کفر بی انجامد. حجت‌السلام‌ دکتر محمدرضا یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه مفید  که  استاد اقتصاد است، در گفت‌وگو با شفقنا پیرامون این حدیث می‌گوید: واقعیت این است که معنای فقر در این روایت را چه فقر نفس و چه فقر اقتصادی بدانیم، در هر صورت فقر می‌تواند با گسترش گناه در زندگی به نظام اعتقادی و زندگی عملی افراد ضربه بزند و بی‌اعتقادی و آسیب‌های روانی و اجتماعی را در جامعه تشدید کند.

بنابراین بدون این که به مسائل اساسی تری که ایمان مردم را گرفتار کرده و هدف گرفته است بپردازیم،  با این استدلال ساده می توان فهمید که در شرایطی که فقر در حال گسترش است و روز به روز انسانهای بیشتری در تامین نان شبشان گرفتار میشوند پول معاش مردم را مصروف معاد مردم کردن اقدامی پارادوکسیکال و بی نتیجه است و از عالمان دین و مدعیان معاد مردم انتظار است که این را درک کنند. خصوصا در شرایطی که به واسطه مناسبات اجتماعی و به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی چشم انسان‌ها بیشتر نسبت به اموال دیگران باز است و اطلاعات بیشتری از ارقام بودجه پیدا میکنند، ملاحظه ارقام عظیم ظاهرا معادی که در فضای مجازی می گردد و دست به دست می شود در حالی که انسانها درگیر و لنگ حداقل معاش خود هستند فی نفسه اثر منفی بر ایمانشان خواهد گذاشت.

اما اگر مساله این است که خدای ناکرده مدعیان متولی بودن معاد مردم به  این ارقام و آلاف عادت کرده اند. باید گفت که گرچه بعضی از علما اخیرا کشف کرده اند که همه انبیاء و امامان ما متمول و ثروتمند بوده اند!! اما در دوران قبل از انقلاب مرتبا می شنیدیم که پیامبر عظیم الشان اسلام  فقر خود را فخر و سرافرازی خود می دانستند و این مباینتی با گفته سابق الذکر ایشان در مورد فقر نداشت چون آن مربوط به کل جامعه بود و این مربوط به زمامداران و تخصیص داشت به خود ایشان و متولیان معاد مردم که برای جلب اعتماد جامعه و اثربخشی ارشاد و تبلیغشان به حداقل ها اکتفا می کردند و فقر را به جان می خریدند. و باز یادم هست که در دوران قبل از انقلاب  عبارتی را بسیار زیاد می شنیدیم که سالهاست دیگر کمتر شنیده ام و آن "ذی طلبگی" بود که منظور از آن نهایت ساده زیستی بود و اگر کسی بسیار ساده زیست بود و به حداقل ها قناعت می کرد می گفتند زی یا زیست طلبگی (منظور آخوندی) دارد. یادش به خیر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۳:۰۵
سید غلامحسین حسن‌تاش

 

ملاحظه چند باره رنجی که مردم شریف اهواز و بسیاری از شهرهای دیگر جنوب از سیلاب و از فوران مکرر فاضلاب شهر و نفوذ آن در زندگی شان می کشند به راستی جانکاه است اما این رنج وقتی جانکاه تر میشود که می دانی این مردم بر روی چه گنجی نشسته اند و در دستگاهی که بیش از همه از گنج این مردم ارتزاق میکند چه ریخت و پاش عظیمی وجود دارد.

تنها طرح ناصواب و بی مطالعه "ایران ال ان جی" که در دوره قبلی وزرات جناب زنگنه کلید خورد تا کنون بیش از 3 میلیارد دلار روی دست این کشور گذاشته است و بسیاری از موارد دیگر مانند طرح ناپخته سیراف، خط اتیلن مرکز و .... همه مراکز اتلاف منابع هستند که قبلا در مورد بسیاری از آنها نوشتهام.

استاندار نالایق خوزستان میگوید تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با قیمتهای امروز به سیصد میلیون یورو منابع نیاز دارد به فرض این که این گفته او صحیح باشد، تنها یک قلم ارزش گازمایع چند فاز  پارس جنوبی که از شهریورماه 1398 تا شهریورماه 1399 به دلیل بیدانشی و لجبازی مدیرعامل نفت ناشناس شرکت ملی نفت  سوخت و محیط زیست را آلود، میتوانست این نیاز ارزی را تامین کند.

یادم هست روزی در اوایل دور قبلی وزارت زنگنه که محل کارم من خارج از ساختمان مرکزی وزارت نفت بود به یک دوست اصفهانی که در ساختمان مرکزی کار میکرد زنگ زدم  و از او پرسیدم که در مرکزی چه خبر است. زمانی بود که گروهبان، سربازان یگان قبلی خود را یک یک از وزارت نیرو به نفت میآورد و بدون هیچ آموزشی در سمتهای کلیدی صنعت نفت میگمارد و تازه مدیر فاضلاب را هم به نفت منتقل کرده بود. آن دوست با لهجه شیرین اصفهانی جواب داد که: "هیچ  آقای زنگنه شبکه فاضلاب را به شبکه نفت پیوند زده است" و چه تعبیر جالبی و توضیح دهندهای بود.

من نمیدانم مدیرانی که مسئول چنین ریخت و پاشهائی هستند، آنگاه که رنج این مردم مظلوم را میبینند چگونه شب ها سر بر بالین می گذارند؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۹ ، ۱۳:۴۹
سید غلامحسین حسن‌تاش