وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۱۶
سید غلامحسین حسن‌تاش

اخیرا یک کلیپ بطور گسترده در فضای مجازی منتشر شده است که در اسلاید یا پلان اول آن توصیه شده است که این کلیپ بسیار مهم را تا آخر به دقت ببینید. در این کلیپ ادعا شده است که رژیم شاه به دلیل این که شاه اعلام کرده بود که قرداد با کنسرسیوم نفتی را تمدید نخواهد کرد و به دلیل این که قیمت جهانی نفت را بالا برد مورد خصومت دول غربی قرار گرفت و رژیم او را که تنها به فکر منافع ملی ایرانیان بود سرنگون کردند. در مورد این کلیپ لازم دیدم نکاتی را قلمی کنم .

1- نکته اول این که ما خودمان رژیم شاه را درک کرده‌ایم این که این که اوضاع فعلی هم بد است و متاسفانه فساد و خصوصا فساد اقتصادی همه جا را گرفته است به معنای خوبی آن رژیم نیست و هزاران شاهد در مورد ظلم و زور و فساد و اشتباهات محمدرضا می‌توان ذکر کرد و مهمترینش فراهم شدن بستر اجتماعی انقلاب است. متاسفانه اغلب این ساده‌اندیشی وجود دارد که مثلا وقتی یک مدیر بد در راس سازمانی قرار می‌گیرد بعضی‌ها قبلی را خوب می‌دانند در صورتی که متاسفانه در ساختار توسعه نیافته ما، اغلب خوب در کار نبوده است و اغلب مقایسه بین بد و بدتر بوده است. گاهی بدتری جای بد و گاهی بد جای بدتری آمده است. امیدوارم شرایطی در جامعه فراهم شود و نیز رشدی در فرهنگ جامعه بوجود آید که ما در جستجوی خوب باشیم و جامعه خود را از دور و تسلسل انتخاب میان بد و بدتر نجات دهد.

2- اما در مورد عدم تمدید قرارداد با کنسرسیوم و در مورد بالا بردن قیمت نفت. نگارنده شخصا سال ها پیش در این مورد تحقیق کرده‌ام و در جزوه درسی خود که سال‌ها تدریس کرده‌ام و بر روی وبلاگ من موجود است و در مقالات دیگری و همچنین در مقدمه کتاب "مناسبات مدیریتی کنسرسیوم و صنعت نفت" نشان داده و استدلال کرده‌ام که افزایش قیمت جهانی نفت در آن دوره خواست امریکایی‌ها بود (و البته به ضرر رقبای اقتصادی و تجاری امریکا) ، و توضیح داده‌ام که اینکار در آن مقطع چه منافع متعددی برای امریکا داشت. و همچنین توضیح داده‌ام در آن مقطع امریکایی‌ها می‌خواستند که شرکت‌های نفتی بین‌المللی (اغلب امریکائی) از کشورهای عضو اوپک رانده شوند و در مناطق غیراوپک که با افزایش قیمت جهانی نفت، تولید نفتشان اقتصادی می‌شد، سرمایه‌گذاری کنند. در اینجا نمی خواهم این مساله را تفصیل دهم و خواننده علاقمند را به منابع مورد اشاره و نیز به کتاب "نفت و بحران انرژی" (اثر دکتر رضا رئیس طوسی) جلب می‌کنم. بنابر این ادعاهای مطرح شده در این کلیپ که البته یک توهم شاهانه است که شاه در کتاب پاسخ به تاریخ نیز مدعی آن شده است صحیح نیست.

3- در این کلیپ ادعا شده است که سازمان اوپک را شاه درست کرد و این ادعا هم مغایر شواهد تاریخی است. سازمان اوپک با تلاش وزیر نفت وقت ونزوئلا و همراه کردن عربستان و بعد همراه کردن چند کشور تولیدکننده عرب نفت دیگر (از طریق عربستان)، نطفه‌اش منعقد شد و بعد ایران را هم دعوت کردند و بعدها حتی بسیاری از کشورهای عضو اوپک همیشه تردید داشتند که ایران با تایید امریکایی‌ها بعنوان نفوذی وارد اوپک شده.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۴۰
سید غلامحسین حسن‌تاش

کتاب " انقلاب و نفت ؛ روایت وزیران جمهوری اسلامی از اقتصاد سیاسی نفت " منتشر شد . این کتاب حاصل چند سال تلاش دوست عزیز  "مهدی احمدی" است. مهدی احمدی که از روزنامه‌نگاران برجسته و محقق کشور است سال هاست که بر روی مسائل نفت متمرکز است. کتاب بر اساس چهار گفتگوی مفصل تدوین شده و بخش مهمی از تحولات صنعت نفت در دوران بعد از انقلاب از سال 1358 تا سال 1384 را پوشش می‌دهد. مهدی احمدی برای تدارک گفتگوهای خود و طرح سوالات دقیق ابتدا گاه‌شمار مهمترین تحولات صنعت نفت در دوره مورد بحث را تهیه کرده بود که این گاه‌شمار را هم در بخش دوم کتاب گنجانده است. در این گاه‌شمار نیز بخش مهمی از اخبار و وقایع دوران‌های  پرحادثه انقلاب و جنگ و بازسازی در صنعت نفت، ثبت شده است.


در کشوری که در کنار سایر مدار‌های توسعه‌نیافتگی بحران تدوین وجود دارد و تجربیات تدوین نمی‌شود و به همین دلیل گاهی اشتباهات کرارا تکرار می‌شود، هرگونه تلاشی در مسیر تدوین تجربیات بسیار ارزشمند است و چراغی را برای راه آیندگان فراهم می‌کند.  نگارنده که خود دستی هم به قلم دارم و برای سال‌ها سردبیری و مدیریت ماهنامه اقتصاد انرژی را به عهده داشته‌ام و کار مشابهی را هم در کتاب "مناسبات مدیریتی کنسرسیوم و صنعت نفت ایران" انجام داده‌ام به خوبی درک می‌کنم، که خصوصا در فضای بسته نفت، کار مهدی احمدی چقدر دشوار بوده است  و خشنودم که توانستم ‌کمکی هر چند کوچک در این مسیر به ایشان بنایم. و تجربیات یکی از دوره‌ها عمدتا با گفتگوئی که با اینجانب انجام شده است تدوین شده است. برای مهدی احمدی آرزوی توفیقات بیشتر را در این زمینه دارم و مطالعه این کتاب که توسط انتشارات دنیای اقتصاد با کیفیت مطلوب منتشر شده است را به همه علاقمندان و خصوصا علاقمندان به مسائل نفت و صنعت‌نفت توصیه می‌کنم.

 


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۴۳
سید غلامحسین حسن‌تاش