متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید
حجم: 2.66 مگابایت
مطالب مرتبط:
متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید
حجم: 2.66 مگابایت
مطالب مرتبط:
نقدی در مورد مصاحبه انجام شده در مورد بنزین تولیدی پتروشیمیها
جناب مصاحبه شونده محترم[1] که در دوران اسفناک دولت نهم و دهم بدون صلاحیتهای لازم و با جهش چند رتبهای به مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارتقاء پیدا کردند و الان هم معلوم نیست که با چه مناسباتی و احیانا تحت چه فشارهائی در هیئت مدیره آنجا جا خوش کردهاند، در مصاحبه خود درست و نادرست را به هم آمیختهاند. سوال از ایشان این است که آیا پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی شدهاند؟ آنچه پتروشیمیها بعنوان بنزین تحویل میدادند آیا واقعا بنزین بود ؟ آیا تائید موسسه استاندارد یا پژوهشگاه صنعت نفت را داشتند؟ یا مقداری محصولات آروماتیکی سرطان زا بود که جان مردم را به خطر انداخته بود؟ حالا حتی اگر بگذریم از مساله مهم محیطزیست و سلامتی مردم، و فرض کنیم که در شریط تحریمها که به ما بنزین نمیدادند مجبور بودیم اینکار را بکنیم اما حالا که به اعتراف ایشان می توانیم وارد کنیم، سوال این است که آیا بنزین تولیدی ادعائی ایشان یک تولید جانبی پتروشیمیها است یا باید محصولات دیگر را تولید نکنند و بجای آن شبه بنزین را تولید کنند و اگر چنین است که حتما چنین است آیا ایشان محاسبات اقتصادی نمودهاند که تولید محصولات دیگر و صادرات آن به صرفه است یا جایگزن کردن بنزین؟ اگر ایشان مطالعه اقتصادی بودن این جایگزینی تولید را دارند و استانداردهای کیفیت بنزینشان را نیز دریافت کرده اند خوب منتشر نمایند که جلوی ضرر کشور گرفته شود. جالب این است که بعضی دوستان که یکی از عمدهترین تلاشهایشان مواظبت از رانتهای پتروشیمیهای خصوصی و خصولتی از محل سوخت و خوراک ارزان است، نیز مستقیم و غیر مستقیم بر این اظهارت صحه گذاشتهاند. اما اگر این آقایان واقعا نگران ارز کشور و اقتصاد مقاومتی هستند آنگاه یک سوال اساسی این است که چرا از گازمایع (LPG) برای جایگزین کردن بجای بنزین در سوخت خودرو هیچ سخنی به میان نمیآورند، شاید دم خروس دلسوزیهای ایشان از همین جا آشکار شود. مطالعات نشان میدهد که تولید گازمایع که هم منشاء نفتی و هم منشاء گازی دارد روز به روز هم درجهان و هم در ایران در حال افزایش است در حالی که با توسعه گازرسانی در کشور مصرف آن روز بروز در حال کاهش است و به همین دلیل قیمت جهانی آن که روزی بسیار نزدیک به بنزین بود حال به حدود نصف بنزین رسیده است این در حالی است که گازمایع به سرعت قابل جایگزین کردن با بنزین است و در بسیاری از اسناد هم تاکید شده که سهم گازمایع در سوخت خودرو افزایش یابد. کشور بنزین را وارد میکند و جایگزین آن را با نصف قیمت آن صادر میکند در زمان شدت تحریمها نیز همین گازمایع بسیار بهتر از آن مواد آروماتیکی سرطانزا میتوانست کل مشکل بنزین وارداتی را حل کند در صورتی که حتی مقادیر قابلتوجهی از آن بدلیل مشکلات حمل و صدور، سوزانده میشد و آنچه هم که به نصف قیمت بنزین صادر میشد یا پولش به دلیل تحریمها بر نمیگشت یا با هزینه زیاد برمیگشت. صاحب این قلم در همان دوره این را مطرح و پیشنهاد کردم و وقعی گذاشته نشد. الان هم مردم خودشان در اتومبیلها گاز مایع مصرف میکنند لکن غیر استاندارد و غیر ایمن(قبلا در این مورد نوشتهام[2]) اما چرا این آقایان دلسوز! از گازمایع برای حل مشکل بنزین چیزی نمیگویند؟ بدلیل این که خیلیها در صادرات آن منافع دارند نزدیک به نیمی از آن چه که به عنوان محصولات پتروشیمی صادر میشود در واقع گازمایع (بوتان/پروپان) است (در این مورد هم قبلا نوشتهام)[3]. بنظر من مصاحبه شونده با این حرفها میخواهد در مورد اشتباهات زمان مدیریت خود فرار به جلو بنماید.
اما البته حرف ایشان در مورد اولویت پالایشگاه ستاره خلیجفارس صحیح است که بنده هم قبلا در نوشتهها و مصاحبههای متعدد به آن اشاره نمودهام.
[1] - http://www.tabnak.com/fa/news/593699/%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
مرکز بین المللی مطالعات صلح- IPSC
بهره گیری از دیپلماسی انرژی، جدا از افزایش توانایی در عرصه منطقهای و بین المللیزمینه لازم برای کاهش محدودیتهای بینالمللی علیه هر کشوری را فراهم میسازد و به افزایش قدرت ملی کشور کمک شایانی میکند. در این حال با توجه به وجود ذخایر گاز در ترکمنستان و افزایش برداشت ها و همچنین رویکرد دیپلماسی انرژی این کشور برای بررسی نقش گاز در آینده سیاسی دیپلماسی انرژی آن در جهان و تاثیرات گوناگون امنیتی اقتصادی وسیاسی آن بر سیاست خارجی ترکمنستان و منافع ملی ایران به سراغ گفتگویی با سید غلامحسین حسنتاش رفته ایم:
واژگان کلیدی: استراتژی گازی، دیپلماسی انرژی، نقش، ترکمنستان، منافع ملی ایران ، اوپک، میدان های مشترک
مرکز بین المللی مطالعات صلح–مهمترین اهداف دیپلماسی انرژی ترکمنستان در سالهای اخیر را چگونه مورد بررسی قرار می دهید؟
قبل از هر چیز از لطف شما تشکر میکنم . اما شاید تعریف من از دیپلماسی انرژی با تعریف شما تفاوت داشته باشد . من فکر میکنم دیپلماسی ابزاری برای تحقق استراتژیها و اهداف است یعنی یک کشور باید ابتدا استراتژی ها کلان انرژیاش روشن باشد و بعد مساعی دیپلماتیک را در جهت تحقق آن بکارگیرد. بنابراین هدف دیپلماسی انرژی یک کشور علیالقاعده تحقق اهداف و استراتژیهای انرژی آن کشور از طریق تعامل و مذاکره و تاثیرگذاری بر دیگر کشورها یا محافل بینالمللی ذیربط یا شرکتهای سرمایهگذار خارجی و امثال آن است. ترکمنستان کشوری دارای ذخائر عظیمگازی است ولی البته فاقد ذخائر نفتی و ذخائر ذغالسنگ قابل توجه است. ذخائر گازی ترکمنستان در سال 2014 حدود 9.5 درصد کل ذخائر گازی متعارف جهان بوده و این کشور از این نظر در رتبه چهارم بعد از ایران و روسیه و قطر قرار دارد. ترکمنستان در سالهای اخیر سعی کرده است که تا حد ممکن ذخائر گازی خود را توسعه دهد و هم نیاز انرژی خود را و هم نیازهای ارزی خود را از این طریق تامین نماید. حدود 80 درصد از نیاز انرژی داخلی ترکمنستان از گازطبیعی تامین میشود و از این جهت در کنار قطر وضعیت منحصر بفردی برخوردارند.
مرکز بین المللی مطالعات صلح: در عرصه گازی دیپلماسی انرژی ترکمنستان چه رویکردهایی در نگاه به صادرات دارد؟
ترکمنستان بعد از جدائی از شوروی درآمد ارزی خود را بر صادرات گاز استوار کرده است و سهم درآمد صادرات گاز در کل درآمد ارزی این کشور بیش از 80 درصد برآورد میشود. ترکمنستان یک کشور بهاصطلاح بسته در خاک است یعنی به آبهای بینالمللی دسترسی ندارد و به همین دلیل علیرغم ذخائر قابل توجه گازی هنوز نتوانسته است نقش چندان مهمی را در بازارهای انرژی جهان بازی کند. این کشور در تلاش بوده است مسیرهای صادراتی خود را متنوع کند تا صادرات گازش از انحصار روسها خارج شود. ترکمنستان در سال 2014 حدود 41.6 میلیارد مترمکعب گاز را از طریق خط لوله صادر کرده است که مقادیر عمده آن 9 میلیارد متر مکعب به روسیه 6.5 میلیارد به ایران و 25.5 مترمکعب به چین بوده است. صادرات به چین قرار است تا حدود 40یا 50 میلیرد مترمکعب در سال افزایش یابد. اما در مورد اینکه ترکمنستان بتواند به سطحی از تولید برسد که همه تعهداتش را انجام دهد، تردیدهائی وجود دارد.
مرکز بین المللی مطالعات صلح: جایگاه ایران در دیپلماسی انرژی ترکمنستان و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه چیست؟
ترکمنستان در بعضی بازارهای نیازمند گاز، رقیب ایران محسوب میشود. دو مسیر برای صادرات ترکمنستان مطرح بوده است که به نوعی در رقابت با ایران است یکی خطلوله موسوم به تاپی (TAPI) که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هندخواهد برد و دیگری خطلوله موسوم به ترانسکاسپین که در صورت تحقق، گاز را از بستر دریای خزر به جمهوری آذربایجان و از آنجا به ترکیه و نهایتا اروپا منتقل خواهد کرد. اما هر دوی این مسیرها با مشکلاتی مواجه هستند. تاپی عمدتا با مشکل ناامنی افغانستانروبروست و ترانسکاسپین با مشکل نا مشخص بودن رژیم حقوقی دریای خزر و مخالفت روسها روبروست. روسها اصرار دارند که بازار گاز اروپا را در انحصار خود نگه دارند و این انحصار را اهرم سیاست خارجی خود میدانند و با هر رقیبی مخالفت و در مسیر متنوع شدن مبادی تامین گاز اروپا کارشکنی میکنند. اما ایران و ترکمنستان در کنار رقابت در بعضی بازرها پتانسیل همکاری هم دارند. ترکمنستان بدلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد اگر بخواهد وارد صادرات گاز بصورت LNG ، که آلترناتیو خطلوله است و بازارش در حال گسترش است، بشود. راهی جز ایران و روسیه نخواهد داشت و از آنجا که بدلایل تاریخی و مشخص تمایلی به مسیر روسیه ندارد. لذا ایران این پتانسیل را دارد گاز ترکمنستان را به سواحل دریای عمان منتقل کند که در آنجا مایع سازی شود. البته خیلی بهتر از آن سواپ است یعنی با توجه به شبکه وسیع ایران، اصولا نیازی به انتقال مستقیم گاز نیست و ایران میتواند گاز ترکمنستان را بگیرد و معدل آن را در هرجای دیگری تحویل دهد که حالا یا مایعسازی شود و یا از طریق خطلوله به کشورهای دیگر تحویل شود.
مرکز بین المللی مطالعات صلح: دیپلماسی انرژی ترکمنستان چه پیامدهایی بر روی منافع ملی و اقتصادی ایران داشته است ؟
ایران و ترکمنستان علیرغم اینکه در بعضی بازارها رقیب محسوب میشوند، رقابتشان منفی نبوده است و روابط خوبی با یکدیگر دارند و پتانسیل روابط بهتر را هم دارند. در شرایط تحریمهای ظالمانه تحمیل شده بر کشور و خصوصا فضای بسیار منفی بینالمللی که به دلیل تحریمها و عملکرد منفی دولت گذشته در سیاست خارجی کشور بوجود آمده بود، توسعه همکاری با این ترکمنستان ممکن به نظر نمیرسید. اینک به همت دولت و دستگاه سیاستخارجی، آن شرایط تغییر کرده است و توطئه ایرانهراسی خنثی شده و آن تصویر منفی از ایران تا حدودی درحال از بین رفتن است لذا بنظر من باید برخورد فعالتری را در این زمینه آغاز کرد. در شرایط تاریک مورد اشاره در سیاست خارجی ایران، ممکن بود بسیاری از اقدامات ترکمنستان در رقابت منفی با ایران بهنظر برسد و تصور شود که قدرتهای جهانی هم در همین جهت از این اقدامات حمایت میکنند. اما در فضای جدید، همکاری دو کشور میتواند در مقابل سایر رقبا، سینرژی مثبت ایجاد کند و حتی ممکن است مورد حمایت کشورهای با نفوذ غربی نیز قرار گیرد.
ایران در ردیف اول و ترکمنستان در ردیف چهارم از نظر ذخائر گازی جهان قرار دارد و این دو کشور در مجموع 27.5 درصد از ذخائر گازی جهان را در خود جای دادهاند. نزدیک بیست سال از انعقاد قرارداد گازی بین دو کشور میگذرد و 18 سال است ایران از ترکمنستان گاز وارد میکند. ایران با کشور پاکستان قرارداد صادرات گاز منعقد کرده است و با کشور هندوستان نیز سالهاست که در حال مذاکره برای صادرات گاز است و با افغانستان نیز در همه زمینهها و از جمله تامین انرژی مورد نیاز این کشور، روابط خوبی دارد. بنابراین ایران نیز میتواند متقاضی پیوستن به تاپی شود و مذاکراتی را با هر چهار کشور و خصوصا با ترکمنستان در این زمنیه آغاز نماید. متصل شدن خطوطلوله گاز پنج کشور میتواند قدرت مانور عملیات نقل و انتقال گاز را بالا ببرد و سطح امنیت تامین گاز سه کشور واردکننده را ارتقاء دهد و در عین حال سطح همکاریهای چندجانبه و روابط سیاسی پنج کشور ذینفع را تقویت کند. این همکاری میتواند در بلند مدت زمینهساز یک لوپ یا اتصال گازی در سطح قاره آسیا باشد که بعضی کشورهای دیگر و خصوصا چین را نیز پوشش دهد. ضریب امنیت انرژی چین هم از این طریق بالا خواهد رفت و احتمالا حمایت خواهند کرد.
در مورد اروپا نیز اتحادیه اروپا از دیرباز در تلاش متنوعسازی مبادی تامین گاز خود است و ذخائر گاز ایران و ترکمنستان به همین منظور همیشه مورد توجه این اتحادیه بوده است.مسیر ایران یکی از بهترین مسیرهای انتقال و حتی سوآپ گاز ترکمنستان به اروپاست.همانطور که اشاره شد صادرات گاز هر دو کشور به اروپا با موانع و احیانا کارشکنیهای دیگری هم روبروست که میتواند با مشارکت و حتی ورود مشترک دو کشور به مذاکره با اروپا تسهیل شود. زمینههای همکاری به حدی است که میتوان یک اتحاد راهبردی در زمینه همکاریهای گازی را بین دو کشور پیشنهاد نمود که حتی صرف پیگیری آن فرصتهائی را هم برای دستگاه دیپلماسی و هم بخش انرژی کشور فراهم میکند.
مرکز بین المللی مطالعات صلح: دیپلماسی انرژی ترکمنستان در رابطه با کشورهای صادرکننده گاز را چگونه مورد ارزیابی قرار می دهید؟
ترکمنستان در این رابطه چندان فعال نیست، این کشور به عضویت مجمعکشورهای صادرکننده گاز(GECF) در نیامده است و حتی عضو اتحایه بینالمللی گاز (IGU) که بیشتر جنبه فنی و تکنیکی دارد هم نیست. بنظر من ترکمنستان با توجه به موقعیت جغرافیائی و پیشینه تاریخی و روابطی که باروسیه دارد، سعی میکند آهسته حرکت کند و حساسیت روسیه را تحریک نکند. البته بدلیل اینکه بازارهای گاز، منطقهای هستند و بازار گاز مانند بازار نفت هنوز یکپارچه و جهانی نشده است، عضویت در مجمع مذکور چندان خاصیتی هم ندارد، بنابراین شاید به هزینهاش برای ترکمنستان نیارزد.
مرکز بین المللی مطالعات صلح: دیپلماسی انرژی ترکمنستان چه پیامدهایی بر آینده بازارهای انرژی در جهان و قیمت آنها خواهد داشت ؟
ترکمنستان بدلیل اینکه منابع عمده انرژیاش به گازطبیعی محدود میشود و نیز کشور بسته است، بیشتر نقش منطقهای دارد و در باره نقشش در بازار جهانی انرژی نباید دچار اغراق شد. ترکمنستان عمدتا وارد یک رابطه استراتژیک اقتصادی و تجاری مبتنی بر گاز با چین شده است که نوعی امنیت را هم در سطح منطقه برای این کشور ایجاد میکند. در مورد قیمت هم در هرحال هرچقدر منابع بیشتری عرضه شود بازار رقابتیتر و قیمتها متعادلتر (البته به نفع واردکنندگان) خواهد بود.
مطالب مرتبط: