وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

در اسفندماه سال گذشته (1396) در کنفرانس "رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی" که توسط "اطاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران" برگزار شد . مطلبی را تحت عنوان فوق ارائه کردم . در این مطلب توضیح دادم که وضعیت مصرف انرژی در ایران نا مطلوب است و اگر ما بخواهیم شاخص شدت انرژی مان را نه به بهترین های دنیا بلکه تنها به متوسط جهانی برسانیم چه پتانسیل عظیمی برای صرفه جوئی و بهینه سازی انرژی وجود دارد و می تواند اقتصاد کشور را متحول کند و با استناد به یک گزارش که در مرکز پژوهش های مجلس تهیه شده بود نشان دادم که متاسفانه طرح های بهینه سازی و ارتقاء بهره وری انرژی پیشرفتی نداشته است و نهایتا در هشت بند دلایل این عدم موفقیت را تشریح کردم. فایل آن ارائه را در اینجا می گذارم و امیدوارم مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد و من را از نقدها و نظرات خود بهره مند فرمایند. 



دریافت
حجم: 702 کیلوبایت
توضیحات: فایل PDF






لینک گزارش مرکز پژوهش ها :


بررسی عملکرد ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن (طرح های افزایش بهره وری توسط بخش غیردولتی داخلی یا خارجی)




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۹
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۲)

از نظر آسیب شناسی می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد: اول ـ سهم ناچیز بخش خصوصی در اقتصاد ملی و عدم وجود بنگاه‌های اقتصادی قوی در این بخش که درک درستی از بازار داشته باشند و بتوانند در تصمیم گیری‌های کلان نیز تأثیرگذار باشند. دوم ـ عدم امکان صادرات (به خصوص گاز طبیعی) به دلیل مشکلات در سیاست خارجی. تا وقتی امکان صادرات انرژی صرفه‌جویی شده وجود نداشته باشد انگیزه لازم برای صرفه‌جویی انرژی نیز شکل نمی‌گیرد. سوم ـ اختصاص قیمت‌های تضمینی به انرژی‌های تجدید پذیر، با وجود پتانسیل‌های بالا برای صرفه‌جویی انرژی، نشان دهنده عدم درک صحیح مدیران ارشد و سیاستگذاران به اولویت‌های بخش انرژی است.

احسان مرعشی
چه باید کرد:
۱. اگر بهره‌وری انرژی برایمان مهم است نیازمند یک هدف کمی دقیق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و به دنبال آن، تدوین برنامه اجرایی و عملیاتی ملی هستیم.
۲. ایجاد یک واحد فرابخشی چابک و کارآمد سیاستگذار و تنظیم‌گر، صرفا برای مدیریت و برنامه‌ریزی کلان ارتقای بهره‌وری انرژی ضروری است. برای ایجاد چنین واحد سازمانی کوچکی نیاز به تغییر بنیادین ساختار انرژی کشور یا حتی ایجاد سازمان جدید نیست.
۳. صرفه‌جویی سوخت مایع کمترین مشکل از دیدگاه قیمت انرژی را دارد و در عین حال بخش حمل و نقل با بیشترین ناکارایی مواجه است. به دلایل فنی و مدیریتی، پیچدگی این بخش از پروژه‌های بخش ساختمان کمتر است خوب است اهداف کوچک و قابل تحققی در این بخش تعریف و به مرور ابعاد کار را گسترده کنیم.
۴. مشکل تامین مالی در تمام سرمایه‌گذاریها مساله ساز است و به مشکلات دیگر اقتصادی برمی‌گردد. برای شروع این حرکت باید به فکر منابع مالی دسترس‌پذیر باشیم

 امیر دودابی نژاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی