وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

" ابعاد مسئله انرژی " فصلی مستقل از کتاب " سیاست و اقتصاد انرژی " است. گرچه این کتاب (و طبعا" فصل مورد نظر آن) در سال 1984 نگاشته شده است اما حاوی مطالب جالب و مفیدی است که مطالعه آن را برای دانشجویان رشته های اقتصاد وانرژی و همچنین کلیه علاقمندان به مباحث انرژی ضروری می نماید و به همین دلیل نیز نسبت به ترجمه آن اقدام گردیده است.

1- " ابعاد مسئله انرژی "، مقوله انرژی را بصورتی کلی و جامع مورد بررسی قرار داده است. امروزه در سطح جهان کتابهای فراوانی در زمینه جنبه های مختلف مسئله انرژی منتشر می گردد، بسیاری از این کتابها به نوعی در عنوان خود لفظ انرژی را یدک می کشند اما نهایتا" تنها بر روی یکی از حاملهای انرژی و یا یکی از بخشهای تولید یا مصرف کننده انرژی تمرکز داشتند و به هر حال از زاویه " اقتصاد خرد " به مسئله می نگرند. در کشور ما نیز خوشبختانه طی سالهای اخیر توجه گسترده تری نسبت به مسئله انرژی بوجود آمده است و مباحث زیادی تحت این سرفصل مطرح می گردد، لکن بدلیل غلبه امر تصدی و تخصصی بودن فعالیت هر یک از دستگاههای ذیربط در زمینه یکی از حاملهای انرژی، مباحث مطروحه هنوز از جامعیت لازم برخوردار نیستند. " کتاب سیاست و اقتصاد انرژی" از جمله معدود کتابهائی است که نگاهی کلان و یکپارچه به مقوله انرژی دارد و مطالعه آن می تواند در جهت جامعیت بخشیدن به ذهنیت علاقمندان به موضوع مفید باشد.

2- "ابعاد مسئله انرژی " منعکس کننده موضع و دیدگاه کارشناسان کشورهای صنعتی غرب در مورد مسئله انرژی است. این نوشتار مسائل مربوط به شوکهای اول و دوم نفتی را مورد بررسی قرار داده و تصورات گوناگون موجود در غرب نسبت به شوکهای مذکور را تحلیل می کند. این بررسی ها نشان می دهد که برنامه ریزان و سیاستگذاران انرژی در کشورهای صنعتی هرگز با مسئله شوکهای نفتی به عنوان حوادثی تصادفی و گذرا برخورد نکردند بلکه این شوکها را دست مایه توجه وسیع به مسئله انرژی و آنچه که به هر حال پس از پایان پذیرفتن " منابع تجدید ناپذیری" به ناگزیر رخ خواهد داد قرار دادند.

3- با توجه به نکته فوق الذکر، برنامه ریزان انرژی در غرب با استفاده از تجارب بدست آمده در شوکهای نفتی به سیاستگذاری و برنامه ریزی جامع و دراز مدت برای کنترل تولید و مصرف انرژی و خصوصا" امنیت بخشیدن به تداوم عرضه کافی انرژی پرداختند. سیاستها و برنامه های تدوین شده در این چهارچوب سالهاست که به مرحله اجرا گذاشته شده و تدریجا" متکامل تر گردیده است. مطالعه اثر حاضر می تواند خواننده علاقمند را با ذهنیت حاکم در غرب در مورد مسئله انرژی و همچنین با منشاء سیاستها و برنامه هائی که هم اکنون نیز توسط آژانس بین المللی انرژی در دول صنعتی غرب در حال اجراست، آشنا نماید. امید است ترجمه حاضر مورد توجه علاقمندان قرار گرفته و مقدمه ای باشد تا اساتید محترم و سایرین نسبت به ترجمه بقیه فصول این کتاب مبادرت نمایند.

ترجمه فصل اول از این کتاب  که سال‌ها پیش انجام داده‌ام و در ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی هم چاپ شده است را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید. آدرس را در بروزرتان کپی کنید و مسیر را ادامه دهید.


http://www.ensani.ir/storage/Files/20101210144517-867.pdf

دریافت
حجم: 331 کیلوبایت




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۱/۰۴
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی