وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

 

دونکته تکمیلی در در مورد این یادداشت نوشته شده در تاریخ 10 مهرماه 95 :

 

1-      بعد از نوشتن این یادداشت از اظهارات یکی از دوستان  مطلع شدم که بعدا دادگاه تجدیدنظر حکم برائت برای متهمین پرونده اورینتال کیش صادر نموده است ولذا لازم است ذکر کنم  نوشته اینجانب بر مبنای مستندات دادگاه بدوی بوده است. اما چنین حکم برائتی واقعا برای بنده تعجب‌آور است چراکه اعترافات صریح متهمین در جلسه دادگاه ، مبالغ ارزی قابل توجه خارج شده از منزل متهم ردیف اول پرونده و گزارش مبالغ واریز شده به حساب همسر ایشان در دوبی که همزمان با دادگاه اخبار آن منتشر شد و حتی سوابق متهم ردیف اول شواهد روشنی بر تخلف بودند. که حداقل آن تخطی از قانون منع مداخله بوده است.

 

 

 

2-      اما نکته بسیار مهم و کلیدی از نظر اینجانب مساله نحوه برآورد اولیه پروژه‌ها می‌باشد که زمینه‌های چنین تخلفاتی را فراهم می‌آورد. بنده در یادداشت به طعنه نوشته‌ام که معنای هم‌سنگ‌سازی را نمی‌فهمم چون به نظر من در واقع هیچ معنائی ندارد و تنها بهانه و توجیهی است که متهمی برای رفع اتهام ذکر می‌کند. بنظر من مشکل این است که برآوردهای اولیه از پروژه‌ها روشن و دقیق و شفاف نیست. در دنیای امروز به راحتی می‌توان نرم‌افزارهائی را در اختیار گرفت که با به روزرسانی مستمر قیمت‌ها و یا فهرست بهای آن بتوان اطلاعات پروژه را وارد نمود و برآوردی با حداکثر خطای 5 تا 10 درصدی از هزینه پروژه بدست آورد و اگر صنعت نفت با بیش از صد سال سابقه چنین نرم‌افزارهائی نداشته باشد و یا نتواند ایجاد کند به شدت جای سوال است و اگر هم وجود داد سوال این است که چگونه پروژه ای که با 282 میلیون دلار قابل انجام است با 370 میلیون دلار برنده مناقصه می‌شود ؟ صنعت نفت نزدیک نیم قرن است که شرکت کالای لندن و تهران و سیستم سورسینگ قوی داشت است و حتما باید در صنعت نفت چنین سامانه‌ای وجود داشته باشد و اگر به قول معروف ریگی به کفش کسی نباشد، حتی چه اشکالی دارد که چنین سامانه‌ای به صورت گسترده برای همه کارشناسان و مراجع نظارتی در دسترس باشد و قطعا وجود محاسبات دقیق و شفاف و قابل نظارت و کنترل، می‌تواند از بسیاری از سوء‌استفاده‌ها در جریان مناقصات و واگذاری کارها به پیمانکارن جلوگیری کند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۵
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۱)

جناب آقای حسن تاش، متاسفانه این روند در حال حاضر بسیار گسترده تر و عمیق تر شده است. تا بدانجا که جا دارد از شرکت اورینتال برای افزایش تنها 30 درصد به برآورد قبلی خود، تشکر و قدردانی کرد. چرا که در حال حاضر هزینه واقعی انجام پروژه ها یک دوم و حتی کمتر از این میزان است. قراردادهایی که به اسم قیمت مقطوع و EPC واگذار شده است تبدیل به قراردادهای امانی شده است و پیمانکار به خرج کارفرما تا جایی که بتواند خرج تراشی و ایجاد هزینه می کند. کارفرما هم بدون نظارت موثری این هزینه ها را تائید و پرداخت می کند. در چنین سیستم فاسد و ناکارآمدی، پیمانکار هیچ علاقه ای به اتمام کار ندارد چرا که از محل این سفره در حال ارتزاق است.

در پناه خدا سلامت و برقرار باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی