وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

نفت ایران؛ از جلب اعتماد بازار تا رفع موانع مالی

🔻"نفت خبر" در گفت گو با غلامحسین حسنتاش، کارشناس نفت و انرژی، نظرات او را درباره شرایط بازار نفت بعد از تحریم‌ها و چگونگی تنظیم مبادلات ایران در فضای جدید جویا شد:

🔹آیا مشتریان جدید نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها می‌توانند ویژگی‌های فنی پالایشگاه‌های خود را بر اساس نفت ایران تنظیم کنند؟

🔸در حال حاضر بحث ویژگی‌های فنی پالایشگاه‌ها برای جذب انواع نفت خام مسئله چندان مهمی نیست. پالایشگاه‌ها در قدیم بر اساس یک نفت خام خاص طراحی می‌شدند ولی با فناوری‌های جدید الان حداقل دو سه دهه هست که پالایشگاه‌ها امکان جذب نفت خام‌های مختلف را دارند و پالایشگاه‌های قدیمی‌تر هم با اصلاحات فرایندی این امکان را فراهم کرده‌اند چون  با تداوم تولید نفت خام در دنیا اصولاً ترکیب نفت خام‌ها به‌تدریج تغییر می‌کند و به همین دلیل هم سازمان اوپک حدود دو دهه پیش مجبور شد در ترکیب سبد نفتی خود  تجدیدنظر کند و آن را تغییر بدهد. اکنون با توجه به تولید حجم بالائی از میعانات گازی امکان مخلوط کردن نفت خام‌های مختلف و ساختن نفت خام موردنظر وجود دارد پس این مسئله نمی‌تواند مشکل جدی‌ای باشد.

🔹ایران توانست پس از برجام، مشتریان نفت خود را جذب کند. آیا دوباره تحریم و لغو تحریم، پروسه بدبینی نسبت به ایران برای مشتریان ایجاد نکرده است؟

🔸دفعه پیش که ما بعد از برجام به بازار برگشتیم شرایط بازار مساعد بود و تقاضا وجود داشت اما الان در شرایط کرونا یک مقدار اضافه عرضه در بازار وجود دارد و این ممکن است مشکل ایجاد کند.  به فرض این‌که تحریم‌های نفتی برطرف شود به نظر من مشکل اصلی‌تر این است که آیا تحریم‌های بانکی و مالی هم همپای آن رفع خواهد شد یا نه و اگر رفع نشود خیلی‌ها به دلیل این‌که نمی‌توانند نقل‌وانتقال مالی با ایران انجام دهند، نفت ایران را نخواهند خرید.
 
🔹مهم‌ترین مشتریان بالقوه ایران چه طرف‌هایی هستند؟

🔸بیشترین مشتریان سنتی نفت خام ایران معمولاً در شرق آسیا و عمدتاً چین و ژاپن و کره جنوبی و هند بوده‌اند و مقداری کمتری هم در اروپا و شاید بیشتر از همه در اروپا ایتالیا خریدار نفت ایران بوده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۳۰
سید غلامحسین حسن‌تاش

برجام

تحریم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی