وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

دانشگاه صنعت نفت و بن بست تصمیم گیری

شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹ ق.ظ


تکمله : از خوانندگان محترم خواهشمندم نظراتی که بعضی عزیران در زیر مطلب گذاشته اند را نیز مطالعه فرمایند. نظر پنجم پاسخی است که در روزنامه شرق روز 13شهریور 95 چاپ شده و خود من آن را اینجا قرار داده ام و از نویسنده آن نیز بسیار متشکرم چون به هدف من کمک کرده اند و اصراری به پاسخگوئی در روزنامه هم ندارم چون خوانندگان خود قضاوت خواهند کرد. تنها سه نکته را در مورد مطلب ایشان در اینجا ذکر می کنم : 

یک اینکه در سال 68 یا 69 مساله دانشکده حسابداری به هیچ وجه بازگشائی نبود دانشگاه ها بعد از انقلاب فرهنگی در سال 63 بازگشائی شدند، بلکه همانطور که نوشته بودم، دانشکده حسابداری در اول انقلاب کاملا تعطیل و منحل و حذف شده بود و داستان سال 68 یا 69 یک تاسیس جدید با اخذ مجوز جدید از وزارت علوم بود. 

دوم اینکه چه خوب بود نویسنده محترم ذکر می کردند که کدام شرکت بزرگ نفتی دانشکده حسابداری دارد. 

البته شرکت آرامکو عربستان در رشته های فنی دانشگاه دارد اما داستان عربستان با ما متفاوت است عربستان دانشگاه هائی با سابقه و توانائی دانشگاه تهران و امیرکبیر و شریف نداشته است . ضمن این که در عربستان مانند ایران قبل از انقلاب، صنعت نفت به صورت تافته جدا بافته اداره می شود در صورتی که ما باید صنعت نفت را با پیکره اقتصاد و صنعت و دانش ملی پیوند بزنیم که این خود داستان و بحث مفصلی دارد.

سوم این که تاسیس سازمان ها نسبتا ساده است ولی تعطیل آن ها بسیار مشکل چون طبیعتا عده ای در سازمان منافع پیدا می کنند و  برای حفظ آن ماموریت جدید می تراشند و برنامه توسعه می دهند و متاسفانه  از این سازمان ها در سطح صنعت نفت زیاد داریم که اگر روزی هزینه -فایده شوند خیلی چیزها روشن می شود.

امیدوارم خداوند این سعه صدر را به همه ما بدهد که منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم بداریم.


ضمنا بعد از نوشتن این مقاله یاداشت زیر را از رئیس وقت موسسه مطالعات دریافت کردم، خیلی جالب است مدیرکل بسیار محترم روابط عمومی وزارت نفت که اصولا شغل شریفشان خریداری کردن یا ساکت کردن منتقدین نفت بود به ایشان تذکر داده بودند که به من تذکر بدهند!! این یک نمونه از فشارهائی است که همواره بر روی من بعنوان یک منتقد وجود داشته است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۳
سید غلامحسین حسن‌تاش

دانشگاه صنعت نفت

نظرات  (۵)

۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۹ محمد مهدی رشیدی
مطالب تازیخی،منصفانه و دلسوزانه فوق به قلم شیوای آقای خسن تاش را خواندم.من به لحاظ ارتباط شغلی در نفت(مسئولیت آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی ،تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه نفت و موسسه مطالعات) تا حدی در جریان بودم.
کاش مسئولین محترم کنونی علی الخصوص معاونت سرمایه انسانی کمی به این دغدغه ها بیندیشند و با کمک فکری گرفتن از ایشان و با تشکیل یک اتاق فکر راهکارهایی بزای علاج این زخم کهنه بیابند.
باسلام
همانطور که بهتر از من می دانید هدف اولیه تاسیس دانشکده نفت، بیشتر تمرکز روی تربیت نیروی انسانی برای واحدهای عملیاتی نفت بود و تمرکز در خوزستان نیز برای عادت کردن به اقلیم و دسترسی سریع برای کارآموزی عملی به واحدهای بالادستی و پایین دستی، نسخه دانشگاه شاه فهد عربستان نیز بخاطر قابلیتهای بدون منازع فارغ التحصیلان دانشکده نفت بود که شهره ایران، خاورمیانه و کشورهای غربی شدند.دانشجویان دانشکده نفت بویژه آبادان و اهواز بعد از انقلاب پایدارترین نیروهای انسانی بورسیه شده نفت به مدد آمار معاونت نیروی انسانی و موفقترینهای در سمتهای بالای وزارت نفت بوده اند ولی به دلایلی مبهم هیچگاه مورد علاقه زنگنه در قبل و فعلا" قرار نداشته اند.
این امر که هر نهاد، دانشگاه مخصوص خود را داشته باشد یا نه بیشتر یک بحث سلیقه ای است چرا که هر دو حالت مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد، خوب مسلما برای وزارت خیلی راحت خواهد بود که بدون هیچ مسئولیت و دغدغه ای بنشیند و ثمره دانشگاهای وزارت علوم را مصرف کند. همانگونه که حتی در برخی میادین نفتی به علت سختی و پیچیدگی کار، اکثر شرکت های تابعه شانه خالی می کنند (مثال واضح برای این مطلب پاسکاری فلات قاره و نفت و گاز پارس در بهره برداری از میدان فرزاد A به دلیل شرایط ترش و خاص این میدان می باشد)، وزارتی که انتظار دارد بنشیند و سایر ارگان ها و شرکت ها کار را برایش انجام دهند و فقط دم از برون سپاری و سبک کردن بدنه وزارت میزند. با کمی تامل اگر دلسوز این وزارت هستید آیا این آماده خوری نیست؟ در تمام کشور های پیشرفته (نه مثل ما جهان سومی) سرمایه گذاری در جذب افراد با استعداد یک بازی برد برد برای کارکنان آینده و خود شرکت است ، حال این که به دلالیل شخصی، کسی این موضوع را قبول ندارد بحث دیگریست که باید دید ریشه در چه دارد.
باز هم بد قولی مسئولین
باز هم دلسردی جوانان به نظام
باز هم آینده سوزی نسل جوان
۰۰۰۰
نیاز صنعت به حمایت و هدایت دانشگاه صنعت نفت

علی‌محمد قنبری، معاون پژوهشی دانشکده نفت تهران و عضو هیأت این دانشگاه، در پاسخ به مطلب غلامحسین حسنتاش که با عنوان «دانشکده صنعت نفت و بن‌بست تصمیم‌گیری درست» در تاریخ ٣٠/٥/٩٥ منتشر شد، توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که عینا در پی می‌آید:

شیوه نگارش و منطق جناب آقای حسنتاش در یادداشت مورخ شنبه ٣٠/٥/٩٥ روزنامه «شرق» با عنوان «دانشگاه صنعت نفت و بن‌بست تصمیم‌گیری درست» با توجه به جایگاه حرفه‌ای ایشان محل تعجب است، چراکه عبارات متعددی در این یادداشت حکایت از ضعف اطلاعاتی و قضاوت ناصواب نویسنده محترم دارد. لذا به منظور رعایت اخلاق صرفا به طرح ادله در محورهای زیر پرداخته تا خوانندگان محترم خود قضاوت نمایند.
١- تاریخچه و ماهیت شکل‌گیری دانشکده
قدمت دانشکده حسابداری نفت به سال ١٣٣٦ برمی‌گردد و گزارش تاریخی نویسنده محترم مربوط به بازگشایی مجدد آن می‌باشد. شرکت ملی نفت ایران با تأسی به الگوی علمی و حرفه‌ای شرکت‌های رقیب بین‌المللی (که همواره یک واحد آموزشی متناسب با نیازمندی‌های خود در کنار سازمان عملیاتی ایجاد می‌نمایند) اقدام به شکل‌دهی این سازمان آموزشی با بهره‌گیری از پیشکسوتان حرفه حسابداری در کشور نمود. امروزه نیز همچنان این مدل مورد استفاده شرکت‌های برتر نفتی در سطح بین‌الملل قرار دارد و با این روش نسبت به برنامه‌ریزی، تأمین و تربیت نیروی انسانی خود اقدام می‌‌کنند.
٢- تفاوت ماهوی رشته حسابداری امور مالی نفت
رشته حسابداری دانشکده نفت از سرفصل مجزایی در مقایسه با رشته حسابداری سایر دانشگاه‌ها برخوردار بوده و تحت عنوان کارشناسی حسابداری امور مالی نفت در وزارت علوم به تصویب رسیده است. دانشکده نیز در ارائه این رشته تمرکز بر دانش و مهارت مورد نیاز صنعت نفت داشته و علاوه بر ١٤ واحد خاص صنعت، نظام آموزشی متفاوتی (شامل تأکید بر زبان انگلیسی، منابع روزآمد، کارگاه‌های آموزشی، کارآموزی در صنعت و...) را در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها به اجرا در می‌آورد. خروجی و فارغ‌التحصیلان آن در سه دهه گذشته مؤید این موضوع است که خوشبختانه بخش قابل‌توجهی از ایشان در رده مدیران میانی و ارشد در شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت مشغول به خدمتند.
٣- الگوی صحیح برنامه‌ریزی منابع انسانی
در الگوی علمی و صحیح مدیریت منابع انسانی، همواره برنامه‌ریزی صحیح کوتاه‌مدت و سطحی‌نگر نخواهد بود و بایستی براساس جریان گردش نیروی انسانی در رسته‌های شغلی مختلف و میزان خروجی (ناشی از بازنشستگی و... .)، حجم و کیفیت نیروی جدید‌الاستخدام مورد نیاز در افق‌های دوساله و پنج‌ساله برآورد شود تا سازمان با چالش (تراکم یا کمبود کارشناس) روبه‌رو نشود. این نوع نگاه پیش‌گیرانه، نیازمند یک برنامه آموزشی حرفه‌ای و بلندمدت برای رفع کمبودها و خطرات ناشی از خلاء نیروی انسانی است. در مطالعه‌ای که دانشکده در سال ٨٩ بر روی کلیه سمت‌های حوزه مالی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه انجام داد، بحران کمبود مدیران و کارشناسان زبده مالی در افق پنج‌ساله آتی آن کاملا مشهود بود.
علت آن سن، سابقه و سطح تخصص و مهارت شغلی شاغلین در حوزه مالی آن زمان، خصوصا در سمت‌های کلیدی از جمله مالی قراردادها بود. براین‌اساس دانشکده در سال‌های اخیر در سیاست‌های آموزشی خود (اجرای دوره‌های بلندمدت و دوره‌های حین خدمت) در این زمینه برنامه‌ریزی نمود و تلاش کرد نقش خود در تربیت نیروی متناسب را به انجام رساند.
٤- مأموریت فعلی دانشکده حسابداری نفت
مأموریت این دانشکده و راهبردهای پنج‌ساله آن متفاوت از دهه‌های ٦٠ و ٧٠ و حاکی از تمرکز دانشکده در تأمین نیاز صنعت (در قالب اجرای دوره‌های حرفه‌ای، برگزاری رشته‌های خاص صنعت نفت و نیز اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موردنیاز) است. در صورتی که نویسنده محترم قبل از نگارش و نشر یادداشت خود سایت رسمی دانشکده و دانشگاه نفت را ملاحظه می‌نمود، به این اطلاعات و اقدامات پی می‌برد و مستحضر می‌شد که کدام دانشگاه در سطح کشور خود را ملزم و محصور به ترتیب نیروی انسانی خاص صنعت نفت (در حداقل تعداد لازم و حداکثر کیفیت رشته) نموده است. کلیه رشته‌های این دانشکده (شامل تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز – مدیریت پروژه نفت و گاز – حقوق نفت و گاز – اقتصاد نفت و گاز – مدیریت مخازن هیدروکربوری) کاملا خاص صنعت و مورد تأیید وزارت نفت است. مزید بر آن، مقام عالی وزارت نیز در تعیین اولویت پرورش مدیران جوان صنعت، حوزه‌های مالی/ حقوق و مدیریت پروژه را مورد تأکید قرار داده است. حال آیا به‌راستی حرکت این دانشکده در راستای نیازمندی صنعت نیست و آیا نقد نویسنده محترم قابل دفاع و منصفانه است؟
٥- شیوه جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان
نکته دیگری که بایستی بدان توجه شود، تغییر صورت‌گرفته در شیوه و مفهوم بورسیه دانش‌آموختگان دانشگاه می‌باشد. از چندین سال قبل، جذب دانش‌آموختگان منوط به وجود و اعلام نیاز واحدهای تابعه وزارت نفت، علاوه بر داشتن امتیازات و شرایط خاص فارغ‌التحصیلان شده است. آنچه که در مطالبه دانشجویان متحصن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، عدم استخدام برخی فارغ‌التحصیلان برتر و صاحب امتیاز، با وجود اعلام نیاز سازمان‌های تابعه نفت و نیز طی‌شدن فرآیند اداری و کنترلی در شرکت ملی نفت و وزارتخانه است. لذا گره‌زدن موضوع اعتراض دانشجویی به دانشگاه و زیر سؤال‌بردن فلسفه وجودی دانشگاه بدون واکاوی درست موضوع، قابل توجیه به نظر نمی‌رسد.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی