وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

(روز گذشته گزارشگر یکی از روزنامه ها مصاحبه مکتوبی با بنده داشت و آن را در شماره امروز آن روزنامه منتشر نمود. از آنجا که در تنظیم مصاحبه به صورت خبر بعضی مطالب درست منعکس نشده است متن دقیق را اینجا می گذارم)

 

در پاسخ به این که آیا افزایش فعلی قیمت جهانی نفت ادامه خواهد داشت گفتم:  در چند روز اخیر قیمت جهانی نفت تحت تاثیر حمله نظامی امریکا به سوریه و احتمال گسترش تنش نظامی در منطقه خلیج فارس افزایش یافت اما اگر این تنش به همین جا ختم شود که همین طور به نظر می رسد ، بعید است روند افزایش قیمت ادامه یابد چرا که عوامل اساسی بازار این سطح از قیمت را حمایت نمی کنند بنابراین به نظر من در صورتی که این عامل ژئوپلتیکی ادامه نیابد قیمت جهانی به دامنه 60 تا 70 دلاری بر خواهد گشت.

 

در پاسخ به این که اولویت های وزارت نفت در سال 97 چه باید باشد گفتم: متاسفانه طی سه چهار سال گذشته در وزارت نفت اتلاف وقت شد و  توجه عمدتا به سرمایه گزاری خارجی و تبیین و پیگیری مدل موسوم به IPC برای جذب سرمایه خارجی معطوف شد و حتی عملا به پروژه هائی که با توان و امکانات داخلی قابل انجام بود کمتر توجه شد اما به نظر من با توجه به مبهم بودن وضعیت برجام و محدودیت های موجود، اولویت وزارت نفت در سال 97 باید این باشد که به سمت توجه جدی به استفاده از توانائی های داخلی برای پیشرفت کارهای خود برگردد . البته اولویت پروژه ها و طرح ها  باید مشخص شود.

 

در پاسخ این که تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت بر توافق اوپک چه خواهد بود گفتم:  اگر وضعیت فعلی قیمت جهانی نفت تداوم یابد احتمال این که توافق اوپک و نیز همکاری میان اوپک و غیر اوپک و خصوصا روسیه متزلزل شود وجود دارد . چرا که تصور اوپکی ها و روسیه این است که در قیمت های بالاتر ، تولید نفت شیل در ایالات متحده افزایش می یابد و امریکا سهم بازار دیگران را می گیرد و قیمت باید در دامنه ای تنظیم شود که مجال عرض اندام بیشتر به نفت شیل ندهد بنابر این ممکن است توافق فعلی تمدید نشود  و در آن تجدید نظر شود.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۷
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی