وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

مصاحبه‌ای که منتشر نشد (بازتاب نامه سرگشاده 38 اقتصاد دان به رئیس جمهور)

بعد از انتشار نامه سرگشاده 38 نفر از اقتصاددانان به رئیس جمهور در نیمه مردادماه 97 که اینجانب نیز به گزاف بین آنها بر خورده بودم، یکی از روزنامه‌ها با اصرار از  با بنده مصاحبه‌ای انجام داد ولی به هر دلیل و بدون اینکه کوچکترین توضیحی به بنده بدهد (حداقل انتظاری که انسان در مقابل وقتی که گذاشته دارد) آن را منتشر نکرد. شاید خواندن آن پس از چند ماه برای یادآوری آن نامه و بازتاب آن خالی از لطف نباشد.

یک- در چه بستری و با چه هدفی نامه‌ به رئیس‌جمهور نوشته شد؟

پاسخ1- وضعیت اقتصاد کشور بسیار نگران کننده است. رکود سال‌هاست که حاکم است و مشاغل در حال از دست رفتن و طی چندماه گذشته اقتصاد در معرض یک تورم لجام گسیخته هم قرار گرفته است که از طریق تشدید بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواتند مانع سرمایه‌گزاری جدید و از طریق تاثیرگذاری بر هزینه تولیدکنندگان می‌تواند موجب  تعمیق رکود و از دست رفتن مشاغل بیشتر گردد و از طریق افزایش سطح عمومی قیمت‌ها موجبات فشار شدیدتر خصوصا به اقشار کم درآمد و دارای درآمد ثابت را فراهم آورد. و این یعنی تشدید شرایط رکودتورمی حاکم بر اقتصاد که می‌تواند بحرانهائی را در پی داشته باشد. نگرانی از این وضعیت و آثار و تبعات آن نویسندگان نامه را برآن داشت که واکنش نشان دهند و البته بسیاری از گروه‌های اجتماعی دیگر هم طی نامه‌هائی واکنش نشان داده‌اند و مشکلات ساختاری را آشکار کرده‌اند و البته نامه سی و هشت نفره محدود به تببین مشکلات ساختار اقتصاد کشور بود. ساختاری که به شدت غیرمولدها را تشویق می‌کند و عملا مولدها را تنبیه می‌کند.

طبیعتا هدف اصلی تاثیرگذاری بر تصمیمات دولت بوده است و توجه دادن دولت به این که اگر به مشکلات زیربنائی، اصلی و ساختاری اقتصاد توجه نکند و برای آن راهکار نداشته باشد در حل مشکلات جاری نیز راه بجائی نخواهد برد. البته بنده شخصا بعنوان یکی از امضاء کنندگان این نامه با شناخت نسبی که از نظام حکمرانی و تصمیم‌گیری کشور دارم امید چندانی به توجه اساسی به این نامه ندارم ولی حداقل احساس وظیفه وجدانی داشتم که کاری بکنم.

دو- بازخوردهای این نامه از سوی مخاطب اصلی نامه یعنی رئیس‌جمهور چگونه بود؟ آقای نوبخت از نویسندگان نامه دعوت به جلسه کردند، آیا جلسه‌ای برگزار شد؟

پاسخ2- بنده واکنش علنی مشخصی را از شخص  رئیس جمهور محترم ملاحظه نکرده‌ام. تنها واکنش دولت دعوت آقای دکتر نوبخت بود که ظاهرا عده‌ای از امضاء کنندگان به جلسه ای دعوت شده بودند و اطلاع دقیقی از چند و چون آن ندارم شاید چند نفری شرکت کرده باشند. نظر عده‌ای از دوستان این بود که نامه خطاب به رئیس جمهور بوده است. بنده شخصا علیرغم ارادتی که خدمت آقای دکتر نوبخت دارم ایشان را فرد مناسبی برای سمتی که در آن قرار دارند نمی‌دانم و فکر می‌کنم اگر برخورد دولت با این نامه جدی بود نباید کار پیگیری آن را به ایشان می‌سپردند.

 

سه- اکنون که رئیس‌جمهور واکنشی به این نامه نشان ندادند، گام بعدی شما چه خواهد بود؟

پاسخ 3- به هر حال انسان در مقابل دانسته‌های خود و در مقابل جامعه خود مسئول است. همه دوستان چه بصورت فردی چه بصورت جمعی در حد بضاعت تلاش خود را می‌کنند بنده در حوزه تخصصی خود که انرژی و نفت است حدود سه دهه است که می‌نویسم و تذکر و هشدار و پیشنهاد می‌دهم و تقریبا اصلا هم مورد توجه قرار نگرفته است! ولی به قول معروف "وما علینا الالبلاغ " .

 

چهار- گویا نامه دیگری در دست تهیه‌ است، محورهای کلی این نامه چه مواردی هستند؟

پاسخ 4- چنین چیزی هنوز نهائی نشده است. اما در انتهای نامه قبلی وعده داده شده بود که شواهد آماری نامه به تدریج به اطلاع مردم برسد و خصوصا در حال حاضر نگرانی بزرگی از آثار و تبعات شوک ارزی در حال وقوع، وجود دارد.


مطلب مرتبط : نامه سرگشاده جمعی از اقتصاددانان به حسن روحانی


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۷
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی