وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

آقای وزیر نفت لطفا طرح پالایشی سیراف را دریابید و مانع اتلاف بیشتر منابع شوید

 

آقای وزیر همانطور که اطلاع دارید طرح پالایشگاه های هشت گانه سیراف از سال 92 مطرح شده است و با گذشت هشت سال هیچ چیزی جز هزینه برای صنعت نفت و کشور نداشته است . نگارنده یکبار در سال 1395 و باردیگر در سال 1398 به موضوع طرح پالایشی سیراف ورود کردم و نشان دادم که این طرح (متاسفانه مانند بسیاری دیگر از طرح ها و پروژه ها) بسیار خام و بی مطالعه مطرح شده و جلو رفته و بر روی آن هزینه شده است و به تفصیل نشان دادم که قبل از هرچیز در دسترس بودن خوراک هشت واحد پالایشی با ظرفیت هریک شصت هزار بشکه در روز زیر سوال است اما مدیریت وقت که هرگز حاضر نبود از هیچ یک از اشتباهات خود و شاگردانش برگردد نه تنها وقعی به نقد نگارنده و دیگران ننهاد بلکه شاگردی  که گفته می شود ارائه دهنده این طرح خام بوده است را ارتقاء درجه داد و تنها بعدها بصورت چراغ خاموش تعداد پالایشگاه ها را محدود کردند.

گرچه همین در دسترس نبودن خوراک کاملا کفایت می کند اما در نقد خود نکات دیگری را نیز مطرح نموده بودم که اینجا لازم به تکرار نمی دانم و فقط لینک آنها را می گزارم .

نقد و بررسی طرح پالایشی میعانات گازی سیراف

اتلاف منابع در طرح بی مطالعه سیراف

 

امروز بعد از گذشت چندین سال می توان به خوبی قضاوت کرد که چقدر از آن نقدها درست از آب درآمده است .

خدا می داند و باید حسابرسی شود که این طرح ناپخته تاکنون چقدر خسارت به صنعت نفت و کشور و علاوه بر آن به سرمایه گزارن بخش خصوصی و بخش عمومی  که به وزارت نفت اعتماد کرده بودند وارد کرده است و این سفره ریخت و پاش هنوز باز است.

جناب وزیر؛ انتظار میرود که دستور بفرمائید هرچه زودتر مطالعه دقیقی در این زمینه به عمل آورند و به ویژه با توجه به عدم کفایت خوراک ، طرح را متوقف یا با شفافیت محدود کنید و جلوی اتلاف بیشتر منابع دولتی و سرمایه گزارن خصوصی و احیانا صندوق توسعه ملی و بانک ها را بگیرید.

جناب وزیر سیراف تنها یک نمونه است و متاسفانه به هر دلیل شتابزدگی در تعریف طرح ها و پروژه ها به یک رویه در صنعت کشور و از جمله صنایع نفت تبدیل شده است و نگارنده قبلا نمونه های بسیار بیشتری را مطرح کرده ام.

 یکی از اقداماتی که برای نجات اقتصاد کشور لازم است صورت پذیرد حاکم کردن استانداردهای مطالعاتی لازم برای رسیدن به تصمیم سازی و نهایتا تصمیم گیری در مورد طرح ها و پروژه ها میباشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۳۱
سید غلامحسین حسن‌تاش

سیراف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی