چکیده
مانند هر کالای دیگر، سه دسته عوامل بر قیمتهای نفتخام تأثیرگذار هستند. اول- عوامل اساسی که عمدتا شامل عرضه و تقاضا و عوامل تأثیرگذار بر آنها هستند و تأثیراتشان معمولاً بلندمدت است. دوم- عوامل سیاسی-روانی که معمولاً پدیدههای سیاسی با آثار و تبعات روانی هستند و تا وقتی که پدیده سیاسی وجود دارد آثار روانی آن نیز حضور دارد و لذا معمولاً آثار این پدیدهها میانمدت است. نفت یک کالای تولیدی نبوده بلکه یک ماده استخراجی است. مناطق عمده قرارگیری ذخائر و طبعاً استخراج و تولید این ماده با مناطق عمده مصرف آن تطبیق ندارد و این واقعیت نفت را به یک پدیده ژئوپلتیکی تبدیل کرده است که از هر تحول سیاسی خصوصا در مناطق عرضه تأثیر میپذیرد.
و سوم- عوامل تکنیکی یا فنی هستند که تأثیرات کوتاه مدت دارند. البته باتوجه به حساسیت، ضرورت و استراتژیک بودن این کالا، شدت تاثیر این عوامل بر قیمت آن بیشتر از هر کالای دیگر است. اما عامل چهارمی نیز وجود دارد که شاید بیش از هر کالای دیگری در مورد بازار نفت مصداق داشته باشد و تحلیل بازار نفت و پیشبینی قیمتها را پیچیده تر مینماید و آن اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا و بازار است.
در این نوشتار هریک از عوامل مذکور به تفصیل مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.
علاقمندان میتوانند متن کامل مقاله را در لینک زیر بصورت پی دی اف بیابند و آنرا دانلود کنند.