وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ سید غلامحسین حسنتاش

مقالاتی و یادداشت هائی در زمینه مسائل نفت و انرژی و توسعه؛ استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع مجاز است

وبلاگ  سید غلامحسین حسنتاش

در جستجوی یک جوانه ارجمند

(استفاده از مطالب این وبلاگ صرفا با ذکر منبع مجاز است)

کانال تلگرام : https://t.me/Hasantash
توئیتر : https://twitter.com/SeyedHassantash
وبلاگ دیگر: hassantash.blofa.com
لینکدین : /https://www.linkedin.com/in/seyed-hassantash-8a3165a1

بایگانی

موتور اقتصاد و راهکارهای جاهلانه

دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳، ۰۵:۰۳ ب.ظ

 

این روزها در جریان مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی وقتی انسان  نحوه برخورد بسیاری از کاندیداها را با حل معضلات اقتصادی می‌شنود واقعا متحیر می شود. اگر بخواهیم برخورد کاندیاهائی که در مودر یارانه ها و راه حل های یارانه‌ای و راه حل های فقرزدائی و غیره صحبت می کنند را به تصویر بکشیم باید بگوییم اتومبیلی را تصور کنید که قسمت یا قسمت هائی از موتورش خراب است  و به همین دلیل  اتومبیل جوش می آورد . انسان عاقل اتومبیل را نزد متخصص می برد ، متخصص دستگاه می‌گذارد و اتومبیل را عیب یابی می کند و مستقیم به سراغ قسمت یا قطعه خراب می رود اما انسان جاهل ممکن است مثلا یک کولر گازی بر روی اتومبیل نسب کند و از آن کولر را کانال کشی کند که کولر موتور را خنک نگه دارد و بعد لازم می بیند که برای تامین برق این کولر یک ژنراتور برق هم در قسمت دیگر سقف اتومبیل نصب کند که برق کولر گازی را تامین کند و بعد متوجه می شود که این ژنراتور به سوخت نیاز دارد و یک مخزن بنزین یا گازوئیل هم درست می کند و یک جای این اتومبیل نصب می‌کند که سوخت آن را تامین کند. حالا این که نصب هرکدام  از این تجهیزات چه سازه هائی می خواهد و چقدر وزن اتومبیل را بالا می برد و خودش چگونه باعث حرارت بیشتر موتور می شود بماند .

جالب این که این آدم جاهل به آن آدم عاقلی که می گوید باید  عیب اتومبیل را به نزد کارشناس یا کارشناسان برد و شناسائی کرد و کار درست انجام داد می گوید تو حالیت نیست و من خودم  متخصصم و میدانم چکار کنم .

حالا خواهشا  این اتومبیل را با این سازه ها و تجهیزاتی که این جاهل بر روی آن نصب کرده و مشکلات را ده برابر کرده تجسم کنید که چه هیولایی بوجود می آید که دیگر نمیتوان نامش را اتومبیل گذاشت و  ایکاش  کاریکاتوریست بودم که تصویر آن را می کشیدم .  ( البته از انیمیشن اولک و رولک هم می توان استفاده کرد). 

آنچه ذکر کردم و تصویر نمودم  خنده دار به نظر میرسد چون مثال از یک جسم است و قابل تصور و قابل کاریکاتور کشیدن، اما واقعیت این است که بسیاری از کارهائی که به سر اقتصاد می آورند مضحک تر از این است ولی قابل تصویر کردن نیست.

مثلا اقتصادی درست کرده اند که مستمرا تورم دو رقمی دارد و سطح عمومی قیمت ها دائما در حال افزایش است و اقتصادی درست کرده اند که نرخ ارز در آن یکی به دلیل همین تورم و تطبیق پیدا کردن با آن و دیگر به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی ناشی از مشکلات بین المللی دائما در حال افزایش است . بعد نرخ کالاهای دولتی مثل بنزین را با نرخ جدید دلار تبدیل می کنند و یا با سطح عمومی قیمت ها مقایسه می کنند و اسم تفاوتش با قیمت جهانی و یا تفاوتش  با میزان افزایش در سطح عمومی قیمت ها را یارانه می گذارند و بعد به جان این یارانه می‌افتند که حال چگونه منطقی اش کنند یعنی چیزی را که از بی منطق بودن تصمیمات و سیاست گزاری های  اقتصادی اقتصادی ناشی  شده است را می خواهند منطقی کنند ! جل الخالق !

جاهلی  می‌ آید  برای فریب دادن مردم (با قیاس به نفس)، می گوید که یارانه را بصورت طلا می دهم که ارزشش کم نشود یعنی حضرت آقای ( اولک یا رولک) بی‌سواد که در رشته خودش هم که ربطی به اقتصاد ندارد، معلوم نیست چطوری بالا آمده است و حالا خود را متخصص همه چیز می داند!  مفروضش این است این وضعیت تباه اقتصادی و تورم و سقوط دائمی نرخ ارز و رکود و بیکاری و اینگونه شکل گیری یارانه پنهان ( به تعبیر این بی سوادها ) و فقر قرار است ادامه پیدا کند و مردم کماکان نیازمند یارانه گیری از دولت باشند و حالا می خواهد یک مکانیزمی درست کند که طلا بدهد.  به کسی هم که احیانا می گوید کار پیچیده اقتصاد را باید به دست کارشناسان و کاردانها داد جواب می دهد که  اگر خودت بلد نیستی چرا کاندیدا شدی. آی مردم ، من جاهل بلدم به من رای دهید.

مثال تورم و نرخ ارز یک مورد از این مصائب اقتصادی بود. این جهال، اقتصاد ایران  را به هیولایی تبدیل کرده اند که قابل تصور و تصویر نیست و سنگی را در چاه انداخته اند که صدتا آدم عاقل هم به سختی بتوانند از چاه بیرون آورند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۰۴
سید غلامحسین حسن‌تاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی