نرخ ارز و چالشهای پیش روی بخش نفت
حدود دو سال پیش در زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها طی یادداشتی تحت عنوان "لایحه هدفمند کردن یارانهها و قدرت خرید ایرانیان" در کنار نقدهای دیگری به این اقدام نوشتم که: "نکتة قابل تأمل دیگری که در زمینه این شیوه از محاسبه یارانه وجود دارد، مسأله مبهم بودن میزان آن در آینده است. همانطور که ملاحظه شد، دو عامل متغیر یعنی قیمتهای منطقهای فرآوردهها و نیز نرخ رسمی تبدیل ارز، در این نحوه محاسبه دخالت دارند که بهنظر میرسد در محاسبه اولیه لایحه، ثابت در نظر گرفته شدهاند، اما تأثیر تغییرات احتمالی آنها مسکوت گذاشته شده است". مسئله این بود که دولت برای محاسبه یارانهها، قیمتهای منطقهای یعنی قیمت فراوردههای نفتی در منطقه خلیج فارس را (البته در مقطعی خاص) معیار گرفته بود و فاصله آن با قیمتهای قبلی داخلی را، یارانه محسوب کرده بود که البته این طبق تعریف اقتصادی بعنوان "یارانه ضمنی" شناخته میشود زیرا یارانه صریح تفاوت قیمت تمام شده با قیمتهای فروش است. اما همانطور که اشاره شد مسئله این بود که قیمتهای منطقهای در مقطعی خاص در نظر گرفته شده بود و مشخص نشده بود که اگر این قیمتها نوسانات شدید و خصوصا روبه بالا داشته باشد، تکلیف چیست. شانسی دولت در این مدت، این بوده است که قیمت جهانی نفتخام و به تبع آن قیمتهای منطقهای فرآوردههای نفتی تغییرات شدید نداشتند و در مجموع روند آنها نزولی بود، در غیر اینصورت اگر مثلا قیمت بنزین وارداتی افزایش شدیدی پیدا میکرد دولت مجبور بود در کنار یارانههای نقدی، مجددا یارانههای سنگینی را هم برای مابهالتفاوت بنزین پرداخت کند. البته در اغلب روزهای این دوره قیمت بنزین در منطقه خلیجفارس و بنزین وارداتی، از قیمت بنزین آزاد داخلی(700 تومان)، بیشتر بوده ولی این تفاوت در حد بسیار شدیدی نبوده است. اشکال دیگری که وجود داشت این بود که در مقطع زمانی محاسبه یارانهها (به روشی که ذکر شد)، قیمتهای منطقهای بر مبنای دلار حدود هزار تومان به ریال تبدیل و محاسبه شده بود و در طرح و لایحه مشخص نشده بود که بود که اگر نرخ دلار تغییر کرد چه اتفاقی خواهد افتاد و تکلیف قیمتهای داخلی فرآوردهها چه خواهد شد و در صورت عدم افزایش مجدد قیمت فرآوردهها، یارانه (ضمنی) جدیدی که شکل میگیرد از چه محلی تامین خواهد شد. اینک این اتفاق رخ داده است، دلار سه نرخی شده است، نرخ مبادلهای حدود دوبرابر نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد که در نوسان است. دولت اولویتهای استفاده از نرخهای مختلف ارز را برای کالاهای مختلف وارداتی مشخص کرده است اما هنوز تکلیف حاملهای انرژی مشخص نیست.
در جدول 1 قیمت فرآوردههای نفتی در منطقه خلیجفارس در روز 17 آبان ماه جاری منعکس شده است و از آنجا که این قیمتها بر مبنای تن متریک اعلام میشوند بر اساس ضریب تبدیل هر فرآورده، به قیمت در لیتر تبدیل شدهاند و آنگاه قیمتهای منطقهای با دو نرخ ارز رسمی و مبادلهای (بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی در روز محاسبه) به ریال تبدیل شدهاند و نهایتا این نرخها با قیمتهای فعلی فرآوردهها در داخل مقایسه شدهاند.
جدول1 - آخرین قیمت فرآورده های عمده نفتی در بازار خلیج فارس (منطقهای) در مورخه 17/8/91 و تبدیل آن به نرخ ارز جاری و قدرت خرید | ||||||
نوع فرآورده |
تبدیل تن متریک به لیتر |
قیمت تن متریک (دلار) |
قیمت لیتر (دلار) |
قیمت لیتر بر مبنای نرخ ارز رسمی (ریال) |
قیمت لیتر بر مبنای نرخ ارز مبادلهای(ریال) |
نرخ های فعلی داخلی فروش فرآورده (ریال) |
بنزین سوپر بدون سرب |
1351 |
963.2 |
0.71 |
8741 |
17770 |
8000 |
بنزین معمولی (نفتا) |
1351 |
886.80 |
0.66 |
8047 |
16361 |
7000 |
سوخت جت(نفت سفید) |
1240 |
996.56 |
0.80 |
9853 |
20032 |
7000 |
نفت گاز |
1192 |
888.11 |
0.75 |
9134 |
18571 |
3500 |
نفت کوره |
1065 |
588.28 |
0.55 |
6772 |
13768 |
2000 |
(L.P.G) گازمایع |
1844 |
1005.00 |
0.55 |
6682 |
13584 |
5400 |
البته در این جدول در مورد قیمتهای داخلی فرآوردههائی که برای مصارف مختلف قیمتهای مختلفی دارند، بالاترین قیمت در نظر گرفته شده است. همچنین باید توجه داشت که قیمت گازمایع در منطقه خلیجفارس به تفکیک قیمت پروپان و بوتان اعلام میشود که در اینجا قیمت دلاری گازمایع برمبنای متوسط این دو در نظر گرفته شده است. همانطور که ملاحظه میشود همکنون حتی با فرض درنظر گرفتن نرخ رسمی دلار، قیمتهای داخلی فرآوردههای نفتی بسیار کمتر از قیمتهای منطقهای هستند (در مورد بنزین این فاصله کمتر است) و اگر چنانچه نرخ ارز را بر مبنای نرخ مبادلهای در نظر بگیریم، این تفاوت بسیار زیادتر است. در جدول2 این تفاوت قیمت برای هر فرآورده بر مبنای دو نرخ مذکور ارز محاسبه گردیده و برای اینکه تخمینی از میزان یارانهای که دولت باید در سال جاری و سال آینده بپردازد ارائه گردد، ارقام مصرف کل سالانه هریک از فرآوردهها در سال 1389 که در دسترس بوده، منعکس شده و با فرض اینکه در سالهای آتی همین میزان مصرف تداوم یابد کل یارانه پرداختی دولت محاسبه گردیده است. ضمنا لازم به توضیح است که بدلیل تفکیک نبودن میزان مصارف بنزین معمولی و بنزین سوپر در آمارهای منتشر شده، همه بنزین مصرفی بعنوان بنزین معمولی در نظر گرفته شده که تخمین را کمتر از واقع میکند ولذا میتوان اطمینان داشت که این تخمین یک حداقل قابل اطمنیان را بدست میدهد.
|
جدول 2- محاسبه یارانه ضمنی فرآوردههای نفتی بر مبنای دو نرخ ارز رسمی و مبادلهای |
|||||
نوع فرآورده |
یارانه هر لیتر بر اساس ارز رسمی |
یارانه هر لیتر بر اساس ارز مبادلهای |
ارقام مصرف سال 89 به لیتر |
کل یارانه بر اساس ارز رسمی |
کل یارانه بر اساس ارز مبادلهای |
|
بنزین سوپر بدون سرب |
741 |
17030 |
موجود نبود |
موجود نبود |
موجود نبود |
|
بنزین معمولی (نفتا) |
1047 |
15313 |
22365183000 |
23427454697072 |
342485645812676 |
|
سوخت جت(نفت سفید) |
2853 |
17179 |
5057276000 |
14428839112150 |
86876792614631 |
|
نفت گاز |
5634 |
12936 |
34955051000 |
196951437282432 |
452184438400856 |
|
نفت کوره |
4772 |
8996 |
14670131000 |
70007694421575 |
131970104420819 |
|
(L.P.G)گازمایع |
1282 |
12303 |
4408473000 |
5650926046692 |
54235514014385 |
|
جمع یارانه |
|
|
|
310466351559920 |
1067752495263370 |
همانطور که ملاحظه میشود اگر درسال آینده تغییرات اساسی در قیمت حاملهای انرژی داده نشود، دولت بر مبنای محاسباتی نرخ رسمی دلار باید حداقل 310هزار میلیارد ریال یارانه و بر مبنای نرخ مبادلهای باید حداقل 1067 هزار میلیارد دلار یارانه فرآوردههای نفتی را پرداخت نماید. بدون شک کل یارانههای انرژی بسیار بیشتر از این خواهد بود چراکه یارانه گاز و برق نیز باید به این محاسبات اضافه شود. همچنین ملاحظه میشود که در نظر گرفتن نرخ مبادلهای برای فرآوردههای نفتی میزان یارانه را به بیش از 3 برابر افزایش خواهد داد. برای سال جاری نیز حداقل از نیمه دوم سال که وضعیت نرخ ارز به وضع فعلی درآمده است میتوان همین محاسبات را در نظر داشت.
بنابراین بنظر میرسد که این مسئله یکی از چالش بر انگیزترین مشکلات مالی و بودجهای دولت در سالهای جاری و آتی باشد که بیشتر از همه نیز گریبان صنعت نفت را خواهد گرفت. اینجاست که نقص مکانیزم حذف یارانهها و اصلاح قیمتهای انرژی آشکار میشود و آشکار میشود که مسئله یارانه ها عملا حل نشده است بلکه تنها یکبار تعدیل قیمت حاملهای انرژی رخ داده است. آنهم بصورتی که آثار زیانبار این تعدیل قیمت در اقتصاد چندان زیاد بوده است که اتخاذ تصمیمات بعدی در این زمینه را بسیار دشوار میکند.
اما چالش دیگر این است که طبعا یکی از مهمترین اهداف حذف یارانهها کنترل مصرف انرژی بوده است اما اینک آثار تورمی این حذف و تزریق نقدینگی و افزایش سرعت گردش پول (ناشی از پرداخت مستقیم یارانه و بالارفت قیمت حاملها )، خود را در نرخ دلار انعکاس داده و افزایش قیمت دلار نیز مجددا به نوبه خود آثار تورمی جدیدی را بدنبال داشته و بیش از این نیز خواهد داشت. نتیجه این خواهد شد که با توجه به تورم حاصله، عملا قیمتهای نسبی و واقعی (Real Term) حاملهای انرژی در سطح پائینی قرار میگیرد و برنامههای صرفهجوئی و بهینهسازی انرژی تحقق پیدا نمیکند. خصوصا که در این مدت یارانههای مستقیم بخش صنعت که قرار بود به پروژههای بهینهسازی سوخت اختصاص یابد نیز پرداخت نگردید و محدودیت های ناشی از تحریم نیز امکان دسترسی به تجهیزات کارآمد ،از نظر انرژی، را خصوصا برای صنایع سلب نمود.
اما چالشهای صنعتنفت در اثر افزایش نرخ ارز و محدودیت دسترسی به ارز خارجی به مورارد فوق محدود نخواهد بود. خصوصا در شرایطی که شرکتهای خارجی صنعت نفت ایران را ترک گفتهاند و عمده پروژههای توسعهای نفت در بخشهای مختلف بالادستی و پائیندستی به شرکتهای داخلی سپرده شده است، بیتردید این پروژهها با مشکلات جدیدی روبرو خواهند بود. اگر در این شرایط پروژههای نفتی در دست شرکـتهای خارجی بود اتفاقا ممکن بود که این پروژهها در اثر تغییر نرخ ارز تسهیل شود چون شرکتی که دسترسی به ارز خارجی دارد و سرمایه را از بیرون به کشور میآورد طبیعتا با تغییر نرخ ارز در مورد هزینههای ارزی پروژه مشکلی پیدا نمیکند اما در مورد بخش هزینههای ریالی قدرت خریدش برای ریال افزایش مییابد و عملا هزینه پروژه (حداقل در بخش ریالی) برای او کاهش مییابد و حتی تفاوت نرخ تبدیل دلار به ریال، تورم هزینههای ریالی را هم جبران میکند. اما وضعیت شرکت داخلی کاملا برعکس است هم هزینههای ریالیاش دستخوش افزایش تورمی است و هم قدرت خریدش برای ارز خارجی برای واردات تجهیزات بسیار کاهش خواهد یافت ولذا پیشبینی میشود که توسعه صنعت نفت با مشکلاتی بیشتر از گذشته روبرو باشد. تشدید دشواریهای انگیزشی در جهت حفظ و نگهداری نیروی انسانی متخصص و کارآمد بخش نفت نیز از دیگر مسائلی است که در این مجال تنها عنوان آن را میتوان ذکر نمود.